Data: 2023-01-03
Koło dwumasowe to bardzo ważna część, montowana w większości produkowanych obecnie aut. Jego awaria może mieć poważne konsekwencje dla jednostki napędowej pojazdu. Objawy uszkodzenia dwumasy, na które warto zwrócić uwagę, opisaliśmy w poniższym artykule.
Koło zamachowe jest elementem związanym bezpośrednio z działaniem sprzęgła. Część ma charakterystyczny kształt dużej tarczy. Element jest ponadto przymocowany do wału korbowego jednostki napędowej. Głównym zadaniem części jest zapewnienie płynnego przekazywania mocy z silnika.
Oprócz tego koło dwumasowe neutralizuje drgania wału korbowego i równoważy wahania prędkości obrotowej silnika. Magazynuje nadmiar energii do późniejszego wykorzystania. Ten potencjał jest później wykorzystywany do podtrzymania pracy jednostki napędowej, chociażby w sytuacji, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu.
Koło zamachowe to element łączący silnik ze skrzynią biegów w pojazdach z napędem manualnym, wykorzystując sprzęgło do przeniesienia mocy na koła. Oprócz tego, jeśli koło zamachowe ulegnie uszkodzeniu, to skuteczne przełączanie przekładni będzie znacznie trudniejsze i może nawet dopuścić do nieodwracalnego uszkodzenia sprzęgła.
Ze względu na ważną funkcję części, a także konsekwencje związane z awarią, warto dowiedzieć się, jakimi objawami daje o sobie znać uszkodzone koło dwumasowe.
W zależności od rodzaju jednostki napędowej są stosowane komponenty o różnej charakterystyce. Koła dwumasowe w silnikach wysokoprężnych mogą mieć rozmaitą wagę i rozmiary.
Pozytywne oddziaływanie części na żywotność poszczególnych komponentów aut widać chociażby po mniejszych autach z motorem diesla. Za sprawą dwumasy nie są powolne, nie szarpią, a do tego nie występuje przedwczesne zużycie skrzyni biegów. Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu można rozpoznać po wyraźnych, niepokojących odgłosach przypominających dudnienie. Do tego dochodzi też trudność ze zmianą biegów.
Stosowanie kół dwumasowych jest praktykowane nie tylko w przypadku motorów diesla, ale także i silników benzynowych. Jest to związane ze zwiększeniem mocy i momentu obrotowego w motorach, co niejako wymusiło na producentach samochodów nowe rozwiązania, podnoszące komfort jazdy. W jaki inny sposób sygnały wysyła uszkodzone koło dwumasowe?
Objawy zużycia dwumasy dotyczą z pewnością charakterystycznego, niepożądanego zapachu spalenizny, który wydobywa się spod pojazdu. Jest to oznaka tego, że sprzęgło nie działa lub nie jest używane prawidłowo. Objawy uszkodzonego koła dwumasowego mogą być spowodowane tym, że część jest zniekształcona, a tarcza sprzęgła ślizga się i zużywa, co powoduje właśnie nieprzyjemny zapach. Ignorując tę sytuację, można doprowadzić do całkowitego zepsucia sprzęgła.
Są też inne sygnały, które wysyła uszkodzone koło dwumasowe. Objawy dotyczą trudności ze zmianą biegów. Dzieje się tak dlatego, że tarcza sprzęgła nie może rozłączać się prawidłowo. Oprócz tego do symptomów zalicza się też wibrujący pedał sprzęgła. Dzieje się tak w momencie, kiedy mocowania sprężynowe koła zamachowego nie działają odpowiednio, na przykład w sytuacji, gdy doszło do zużycia lub pęknięcia tarczy.
Koła zamachowe w ofercie sklepu Incar.pl znajdziesz tutaj
Wielu kierowców zastanawia się, czy można jeździć z zepsutą dwumasą. Jazda z uszkodzonym kołem zamachowym owszem jest możliwa, ale tylko wtedy, gdy uszkodzenia są niewielkie. Jest to jednak niewskazane.
Usterka może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, które będą dotyczyć nie tylko poszczególnych elementów sprzęgła, czy wału korbowego, ale także samej jednostki napędowej. W takim przypadku nie należy zadawać sobie pytania, ile można jeździć z zepsutą dwumasą, ale od razu udać się do specjalisty.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł