Data: 2022-10-22
Serwo pełni funkcję wzmacniacza hamulców. Za sprawą BKV (od niem. Bremskraftverstarker) potrzeba mniejszej siły, aby uruchomić układ hamulcowy pojazdu. Ze względu na duże znaczenie w kontekście bezpieczeństwa prowadzenia auta, warto dowiedzieć się, jakie są objawy uszkodzonego serwa hamulcowego. Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Wzmacniacz hamulców, nazywany też z j.angielskiego brake boosterem, odgrywa ważną rolę w zatrzymywaniu pojazdu, który jest wyposażony w hamulce tarczowe. Urządzenie znajduje się zazwyczaj pod maską samochodu i generuje dodatkową siłę, wspomagającą zatrzymywanie maszyny.
Bez serwa hamulcowego droga stopowania auta byłaby znacznie dłuższa a ryzyko uszczerbku na zdrowiu kierowcy, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu większe. W takim razie, jak działa serwo hamulcowe?
Wewnątrz serwa hamulcowego znajdują się dwie komory oddzielone membraną. Zachodzi tam podobny spadek ciśnienia, jak w przypadku powietrza wdzierającego się do jednostki napędowej przez wlot powietrza, co tworzy podciśnienie.
W momencie, kiedy kierowca przyciśnie pedał hamulca, otwiera się zawór i powietrze jest zasysane do jednej strony wspomagania. Dzięki temu podciśnienie znajdujące się po drugiej stronie naciska na membranę. Przez jej środek przebiega pręt, który jest przymocowany do zespołu pedału hamulca, który przechodzi do tłoka pompy hamulcowej.
Drążek przenosi siłę nacisku na pedał hamulca, membrana również naciąga pręt i tym samym zwiększa nacisk na tłok pompy hamulcowej. Połączenie tych dwóch sił powoduje szybkie i łatwe spowolnienie samochodu. Kiedy kierowca zwalnia pedał hamulca, to zawór zamyka się i system wraca do równowagi.
Znajdź serwo hamulca do swojego samochodu wśród urządzeń wspomagających siłę hamowania
Uszkodzone serwo hamulca daje o sobie znać na różne sposoby. Może to być sztywne działanie i wysoka pozycja pedału hamulca, odczuwalnie wydłużony dystans stopowania pojazdu, czy słaba praca jednostki napędowej. Czym dokładnie charakteryzują się wspomniane objawy uszkodzonego serwa hamulcowego?
Ze względu na niesprawne wspomaganie hamulców, pedał służący do ich aktywowania pracuje nieodpowiednio. Znacznie trudniej się go naciska. Wskutek awarii wspomaganie traci swoją zdolność do dostarczania dodatkowej siły do tłoka pompy hamulcowej.
Ten symptom występuje zazwyczaj wraz z uczuciem sztywności w działaniu pedału. Podczas naciskania elementu można zauważyć, że przycisk porusza się w węższym zakresie niż standardowo.
Oprócz tego może nie wracać w normalnym tempie do pozycji wyjściowej. Dzieje się to najczęściej ze względu na niezrównoważone komory wspomagania.
Nie zawsze można od razu odczuć, że zepsuło się serwo hamulcowe. Objawy uszkodzenia pojawiają się również stopniowo. Symptomy są związane z sukcesywnym spadkiem wydajności i trudniej je zauważyć.
Nie można bagatelizować sytuacji, w której droga hamowania się wydłuża i po wciśnięciu pedału, pojazd nie zatrzymuje się tak szybko, jak miało to miejsce wcześniej.
W takiej sytuacji warto udać się do profesjonalnego warsztatu mechanicznego i poprosić o sprawdzenie stanu klocków i wirników hamulców. Jeśli ich kondycja techniczna jest prawidłowa, to prawdopodobnie przyczyną wydłużonego czasu stopowania pojazdu jest wadliwe serwo hamulca.
W autach z elektronicznym układem wspomagania hamulców awaria układu serwa może objawiać się kontrolą ostrzegawczą ABS. Dzieje się tak ze względu na to, że działanie obu systemów jest ze sobą połączone.
Warto dowiedzieć się, jak sprawdzić serwo hamulcowe. Test trzeba przeprowadzić przy nieaktywnym silniku. Należy kilkakrotnie spompować hamulce.
Konstrukcja wspomagania pozwala mechanizmowi utrzymać wystarczające podciśnienie, żeby raz lub dwa razy włączyć hamulce na nieaktywnej jednostce napędowej. Pomaga to w sytuacji, gdy trzeba zatrzymać pojazd, kiedy awarii ulegnie silnik.
Potem trzeba lekko nacisnąć pedał hamulca w trakcie uruchamiania jednostki napędowej. W tym momencie kierowca powinien poczuć, że pedał lekko się ugina, a potem staje się twardy. Jeśli do razu jest sztywny albo jego stan naprężenia w ogóle się nie zmienia, to prawdopodobnie nastąpiła awaria serwa hamulcowego.
Zgodnie z tym, o czym wspomnieliśmy w naszym artykule, objawy uszkodzonego serwa hamulcowego mogą być rozmaite. Z tego powodu zarówno ocena awarii, jak i wykonywanie naprawy powinien przeprowadzać fachowiec.
To ważne, ze względu na to, że serwo hamulca to jeden z najbardziej integralnych elementów układu hamulcowego auta. Dlatego komponent powinien być zawsze w możliwie najlepszym stanie technicznych.
Z tego powodu, w przypadku zauważenia jakiegokolwiek objawu uszkodzenia serwa hamulcowego, należy udać się do fachowca w celu profesjonalnego zdiagnozowania problemu i jego sprawnego usunięcia.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł