Data: 2022-04-27
Masz wrażenie, że siła hamowania uległa zmianie? Pedał hamulca zachowuje się inaczej niż dotychczas? Zaniepokoiło cię ściąganie auta na jedną ze stron podczas hamowania? To mogą być objawy zapowietrzonych hamulców.
Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone.
Do najczęstszych objawów zapowietrzonych hamulców zaliczamy sprężysty pedał hamulca i zmniejszoną siłę hamowania. Przyczyn zapowietrzonych hamulców może być kilka. Zaczynając od czynnika ludzkiego, a na zużyciu materiałów kończąc.
Do zapowietrzenia układu hamulcowego często dochodzi podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych. W teorii każdy mechanik po wymianie powinien odpowietrzyć układ. W praktyce jednak często proces jest pomijany, a czasami nawet źle wykonany.
Pamiętaj, że w układach z ABS hamulce odpowietrza się według konkretnego schematu. Zaczynając od koła zlokalizowanego najbliżej pompy ABS. W układach hamulcowych bez pompy ABS odpowietrza się krzyżowo, zaczynając od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej. Czyli prawe tylne koło, lewe tylne koło, prawe przednie koło, lewe przednie koło. Więcej na temat schematu odpowietrzania hamulców dowiesz się z tego artykułu.
Kiedy mechanik, powie ci, że odpowietrzył hamulce tylko z przodu, bo nie widział innej potrzeby, to możesz się spodziewać, że układ hamulcowy nadal jest zapowietrzony.
Do zapowietrzenia układu hamulcowego może dojść również przy normalnej eksploatacji pojazdu. W wyniku pęknięcia sparciałego przewodu hamulcowego płyn zaczyna upływać, a do układu dostaje się powietrze. Dlatego warto przy wymianie np. klocków hamulcowych, czy podczas rutynowego przeglądu auta sprawdzać stan przewodów hamulcowych.
To jednak nie koniec. Jeśli wiesz, że używasz pedału hamulca bardzo często, a może nawet zbyt często, to może dojść do zagotowania hamulców. A to z kolei może doprowadzić do zapowietrzenia układu hamulcowego. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce przy ciągłej jeździe z górki „na hamulcu”.
Możesz zrobić to samodzielnie, bo objawy zapowietrzonych hamulców są dość specyficzne. Raczej nie sposób pomylić tych objawów z inną usterką. Objawy, które wypisaliśmy wyżej są łatwe do sprawdzenia. A to jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone, w dużej mierze ogranicza się do obserwacji i „czucia” pedału hamulca.
Pedał hamulca powinien generować swego rodzaju opór. Jeśli wpada w podłogę, to z dużym prawdopodobieństwem możesz domniemać, że to objaw zapowietrzonego układu hamulcowego.
Kolejna rzecz, która powinna zwrócić twoją uwagę, to zmniejszona siła hamowania oraz uczucie ściągania podczas hamowania. Mniejsza siła hamowania może być objawem zapowietrzonego układu, ale też ubytkiem płynu hamulcowego. Ściąganie natomiast wynika z nierównomiernie rozłożonej siły hamowania na poszczególne koła.
Jeśli widzisz, że samochód nie hamuje tak jak dotychczas, masz wrażenie, że droga hamowania znacznie się wydłużyła lub – co gorsza – w ogóle samochód nie hamuje, to również układ jest zapowietrzony. Brak hamulców to usterka zagrażająca życiu i mamy nadzieję, że nie musimy przypominać o natychmiastowej wizycie u mechanika z autem na lawecie.
Teraz już wiesz, jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone i które z objawów wskazują dokładnie na zapowietrzenie. Jeśli szukasz sprawdzonych części do układu hamulcowego, sprawdź ofertę w naszym sklepie Incar.pl. Tylko renomowani producenci i wysoka jakość części.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł