Data: 2022-02-25
Zawór EGR to jeden z elementów układu recyrkulacji spalin (z ang. Exhaused Gas Recirculation). Działanie układu polega na ponownym wprowadzaniu części spalin do cylindrów, a jego celem jest zmniejszenie emisji tlenku azotu do atmosfery. Niestety, zawór często ulega awariom, których najczęstszą przyczyną jest jego zanieczyszczenie.
Podpowiadamy, jak rozpoznać uszkodzony EGR. Wyjaśniamy również, czy można jeździć z uszkodzonym EGR.
Zawór EGR to jeden z elementów układu recyrkulacji spalin (z ang. Exhaused Gas Recirculation). Działanie układu polega na ponownym wprowadzaniu części spalin do cylindrów, a jego celem jest zmniejszenie emisji tlenku azotu do atmosfery. Niestety, zawór często ulega awariom, których najczęstszą przyczyną jest jego zanieczyszczenie. Jest to szczególnie kłopotliwe w nowych samochodach, w przypadku których czyszczenie i wymiana EGR są stosunkowo skomplikowane. Jakkolwiek EGR jest bez wątpienia pożądany z punktu widzenia ekologii, na pracę silnika potrafi wpływać negatywnie i nierzadko generuje uciążliwe problemy.
Podpowiadamy, jak rozpoznać uszkodzony EGR. Wyjaśniamy również, czy można jeździć z uszkodzonym EGR.
Do typowych symptomów awarii zaworu EGR należą:
Przy awarii EGR często zdarza się, że samochód nie chce zapalić lub zapala i od razu gaśnie. Przyczynę takiego stanu rzeczy można wyjaśnić obrazowo - silnik “zadusza” się spalinami i nie jest w stanie prawidłowo pracować, a niekiedy nawet uruchomić się. Zamiast zasysać czyste powietrze, zasysa znaczną ilość spalin z układu wydechowego.
W przypadku awarii EGR wprowadzenie spalin do układu dolotowego, w momencie kiedy nie powinno to następować, powoduje niższą sprawność działania silnika. Skutkuje to odczuwalną utratą mocy. W zaawansowanych elektronicznie jednostkach napędowych samo wykrycie przez sterownik usterki w układzie recyrkulacji spalin może spowodować automatyczne ograniczenie mocy silnika.
Uszkodzony EGR powodować może zanieczyszczenie spalinami powietrza, które jest zasysane przez silnik. Wpływa to na jego pracę, która staje się nierówna (może pojawić się tzw. szarpanie). Objawem towarzyszącym takiej sytuacji może być dźwięk stukania, który wzmaga się podczas większego zapotrzebowania mocy silnika, na przykład podczas przyspieszania.
Zakłócenia w działaniu EGR rzutują negatywnie na sprawność silnika, a co za tym idzie zużycie paliwa odczuwalnie się zwiększa.
Nowy zawór EGR do swojego samochodu kupisz tutaj
Kiedy uszkodzony EGR pozostaje stale w pozycji otwartej lub półotwartej, temperatura spalania w cylindrze jest zbyt niska i dochodzi do wytworzenia znacznej liczby cząstek stałych. Skutkuje to wydostawaniem się z wydechu ciemnego (czasami wprost czarnego) dymu. Są to przede wszystkim charakterystyczne objawy uszkodzenia zaworu EGR w dieslu.
Kontrolka “check engine” może świecić się także przy innego rodzaju usterkach (np. awarii przepływomierza masy zasysanego powietrza, awarii układu wtrysku, nieprawidłowych odczytach sondy lambda, rozregulowaniu ustawień instalacji gazowej), ale przy jej pojawieniu się trzeba mieć na uwadze ewentualną konieczność zweryfikowania, czy sprawny i czysty jest właśnie zawór EGR. Objawy uszkodzenia opisane powyżej, które współwystępują z zaświeceniem się kontrolki na desce rozdzielczej, powinny skierować naszą uwagę na układ recyrkulacji spalin.
W przypadku silnika benzynowego awaria EGR może doprowadzić do niespalenia dostarczonych do komory spalania dawek paliwa, co może poskutkować zalaniem świec zapłonowych i unieruchomieniem silnika. W tym kontekście alarmującym objawem będzie przede wszystkim utrata mocy, nadmierne zadymienie i efekt szarpania oraz charakterystyczny wysoki dźwięk tzw. spalania stukowego.
Opisane powyżej objawy pojawiają się w sytuacjach, kiedy zawór EGR zostaje zablokowany w położeniu otwartym lub półotwartym. Czasami zdarza się jednak, że do blokady zaworu dochodzi w pozycji zamkniętej. W takiej sytuacji do silnika dostaje się mieszanka paliwowo-powietrzna o dużej zawartości tlenu i kierowca nie obserwuje spadków mocy ani innych niepokojących symptomów. Przeciwnie, może nawet mieć wrażenie, że silnik ma lepsze osiągi.
Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku emisja tlenków azotu do atmosfery znacznie zwiększa się, a pojazd może nie spełniać norm wymaganych przepisami prawa.
Pojawienie się jakiejkolwiek usterki w obrębie układu EGR wymaga stosownej interwencji - oczyszczenia bądź wymiany uszkodzonego elementu. Jakkolwiek uszkodzony EGR często umożliwia jazdę i nie należy do awarii unieruchamiających auto, wpływa negatywnie na różne parametry pracy silnika. Może też oddziaływać na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ reakcje pojazdu stają się nie do końca przewidywalne (np. nagła utrata mocy, do której może dojść w niepożądanym momencie sytuacji drogowej). Długofalowo jazda z awarią EGR może doprowadzić do uszkodzeń kolektora ssącego silnika (deformacje, przepalenia).
Nie można również pominąć faktu, że uszkodzony EGR powoduje nadmierną emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Rozsądnie jest stosować odpowiednią prewencję, która polega na regularnym czyszczeniu zaworu EGR. Objawy uszkodzenia powinny natomiast skłonić użytkownika pojazdu do pilnej wizyty u mechanika.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł