Data: 2022-03-28
Sucha miska olejowa w zasadniczy sposób różni się od wersji mokrej. Tradycyjny układ smarowania wyposażony w tzw. mokrą miskę olejową ma bardzo prostą konstrukcję, jest stosowany w większości pojazdów. Natomiast suchą miskę olejową wykorzystuje się przede wszystkim w silnikach samochodów sportowych, niektórych samochodach terenowych oraz motocyklach do jazdy ekstremalnej.
Miska olejowa to zasobnik, w którym magazynowany jest olej silnikowy. Stanowi część układu smarowania silnika. W większości samochodów znajduje się poniżej wału korbowego i wykonana jest zazwyczaj ze stopu aluminium lub stali.
Z miski pompa zasysa olej, który rozprowadza pod ciśnieniem magistralą olejową po wymagających smarowania elementach silnika. Podstawową rolą oleju jest smarowanie pracujących części silnika, między którymi występuje tarcie. Zapewnia on również chłodzenie i jest niezbędny do działania układów hydraulicznych, sterowanych ciśnieniem oleju.
W samochodach produkowanych seryjnie powszechnym rozwiązaniem jest układ z mokrą miską olejową. Sucha miska olejowa stosowania jest w samochodach sportowych i niektórych motocyklach.
Tradycyjny układ smarowania wyposażony w tzw. mokrą miskę olejową ma bardzo prostą konstrukcję. Miska ma około 3-7 litrów pojemności i jest integralnym elementem jednostki napędowej.
Zasysany przez pompę olej silnikowy dzięki tzw. magistrali olejowej trafia pod ciśnieniem do elementów ciernych, obrotowych i hydraulicznych w silniku. Nadmiar oleju wraca do miski i jest gotowy do ponownego wykorzystania. Olej może być zaciągnięty do układu tylko wtedy, kiedy ssak (zwany smokiem) znajduje się poniżej jego poziomu. Przy dużych przeciążaniach lub przechyłach może dojść do przerwy w dostarczaniu oleju do silnika.
Układ oparty o suchą miskę olejową eliminuje ograniczenia układu tradycyjnego i zapobiega zjawisku „głodu olejowego”. Olej zbiera się w wąskim zbiorniku, który najczęściej zamontowany jest z boku silnika i stanowi niezależny od niego element.
Kształt zbiornika i jego wymiary umożliwiają obniżenie środka ciężkości pojazdu, co ma duże znaczenie przy jeździe wyczynowej. Układ tzw. suchej miski działa w oparciu o dwie pompy (ssącą i osuszającą) lub jedną pompę wielosekcyjną. W układzie z dwoma pompami ta ssąca pobiera pod ciśnieniem olej do magistrali olejowej, a osuszająca osusza dno silnika i kieruje olej ponownie do zasobnika, który znajduje się poza silnikiem.
W przypadku suchej miski olejowej olej dociera we właściwe miejsca silnika bez względu na przechyły czy wibracje, a współpracujące z układem pompy zapewniają jego optymalny poziom w zasobniku.
Układ suchej miski olejowej jest bardziej skomplikowany niż tzw. mokra miska olejowa, jest również potencjalnie bardziej awaryjny, ale zapewnia niezawodne smarowanie silnika nawet w bardzo trudnych warunkach. Znany jest z silników lotniczych, a w motoryzacji wykorzystuje się go przede wszystkim w silnikach samochodów sportowych (w tym wyścigowych), niektórych pojazdach terenowych oraz niektórych motocyklach (głównie do jazdy ekstremalnej).
Układ sprawdza się przy dużych przyspieszeniach i gwałtownych znacznych zmianach położenia pojazdu. Przykładami samochodów wyposażonych w układ suchej miski olejowej są Porsche 911, Mercedes AMG GT, Audi RS6.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł