Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Objawy uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych

Data: 2022-05-16

Uszczelniacze zaworowe znajdują się w głowicy cylindrów. Chronią cylindry przed zalanie olejem silnikowym. Co jak sama nazwa wskazuję, uszczelniają. Nie są to jednak elementy wieczne i jak inne części ulegają degradacji i wyeksploatowaniu. Czasem jednak wina leży też po stronie właściciela auta.

Jak rozpoznać uszkodzone uszczelniacze zaworowe i co robić, żeby przedłużyć ich żywotność? A raczej czego nie robić, żeby nie przyspieszać ich degradacji. Przeczytaj artykuł i naucz się samodzielnie rozpoznawać usterkę.

uszkodzone uszczelniacze zaworów

Jak rozpoznać, że uszczelniacze zaworowe są do wymiany?

Nawet jeśli nie jesteś entuzjastą mechaniki pojazdowej, to są pewne sygnały, po których rozpoznasz, że uszczelniacze zaworowe mogą kwalifikować się do wymiany. Pierwsza rzecz, którą powinieneś zrobić to regularne sprawdzanie poziomu oleju w aucie. Jego znaczny ubytek może wskazywać, że uszczelniacze zaworów są do wymiany. Jak to jednak w mechanice bywa, to może być objaw również innych usterek.

Dlatego najłatwiej zdiagnozować usterkę po rozruchu na zimnym silniku. Jeśli uszczelniacze są uszkodzone, to z rury wydechowej wyleci niebieski dym, który po chwili odzyska normalną barwę. Możesz udać się również z autem do diagnosty, mechanika i podłączyć je pod komputer.

W domowym garażu możesz podpiąć się pod OBD i sprawdzić diagnozę na aplikacji. Tu jednak musisz pamiętać, że nie jest to profesjonalne urządzenie diagnostyczne i może mieć pewną granicę błędu.

Dlaczego akurat niebieski dym będzie twoim wskaźnikiem? Zbyt wysokie ciśnienie w kolektorze powoduje, że silnik próbuje zassać powietrze razem z olejem.

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe - jakie są objawy?

Kiedy uszczelniacze zaworów przestają być uszczelniaczami, to przepuszczają olej. Dlatego do najczęstszych objawów zalicza się znaczny ubytek oleju, szczególnie w samochodach, które „z natury” nie cierpią na tę przypadłość.

Kolejny objaw, który powinien wzbudzić twoją czujność to specyficzny i wyraźny zapach przepalonego oleju. Poczujesz go przy rozruchu silnika lub w pierwszych chwilach jazdy, kiedy silnik się nagrzewa.

Następna rzecz, o której już wspominaliśmy wyżej to zmiana koloru spalin na niebieski przy rozruchu na zimnym silniki. Do tego dochodzi jeszcze silniejsze dymienie przy gazowaniu lub po staniu w korkach, gdzie silnik pracuje na wolnych obrotach.

Podsumowując najczęstsze objawy uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych to: 

  • zmiana koloru dymu na niebieski (zimny silnik),
  • wzmożone dymienie po pracy silnika na wolnych obrotach,
  • ubytek oleju,
  • wyraźny i intensywny smród spalonego oleju przy rozruchu.

Szukasz uszczelniacza zaworów? Sprawdź ofertę sklepu Incar.pl.

Wiesz już jakie są objawy, to teraz pora znaleźć przyczynę.

Przyczyny usterek uszczelniaczy zaworów

Oczywiste jest, że żywotność zaworów, tak jak każdych innych części eksploatacyjnych, w końcu znajduje swój kres i trzeba je wymienić. Jednak najczęściej do uszkodzenia uszczelniaczy dochodzi wskutek nieprawidłowej eksploatacji i niestety, ale niedbalstwa właścicieli aut. O ile nieprawidłowa eksploatacja jednostki może wynikać z niewiedzy lub nabytych złych nawyków, to już niedbalstwo nie ma wytłumaczenia.

Najczęściej uszczelniacze ulegają uszkodzeniu wskutek gwałtownej zmiany przełożenia przy dużej prędkości. Wtedy może nawet dojść do złamania trzonka zaworu! Kolejna rzecz, którą niestety wiele osób bagatelizuje, to terminowe wymiany rozrządu. Chodzi głównie o wymianę paska lub łańcucha. Utarło się, że łańcuch rozrządu jest nieśmiertelny, jednak nawet w ASO sugerują wymianę, jeśli samochód jest długo eksploatowany, a licznik ma nabitą pokaźną sumę kilometrów.

Coś, co niestety zdarza się nagminnie i wpływa na żywotność uszczelniaczy zaworów, to jazda na przepalonym oleju. Nie bez powodu olej wraz z filtrem oleju należy wymieniać co rok/dwa lub według zaleceń producenta dla danej jednostki.

Ostatnia zmora uszczelniaczy to z pozoru chęć oszczędzania. Niektórzy, zamiast wymienić zawory, poddają je regeneracji. A tu stanowisko dobrych mechaników jest jasne. Należy je wymienić na nowe, a nie cudować i regenerować.

Przyczyny usterek uszczelniaczy w pigułce:

  • gwałtowna zmiana biegów przy dużej prędkości,
  • brak wymiany paska rozrządu (łańcucha też w uzasadnionych sytuacjach),
  • jazda na przepalonym oleju,
  • brak wymiany filtra oleju,
  • regeneracja zaworów.

Co wpływa na żywotność uszczelniaczy zaworów?

To, co powoduje usterki, wpływa również na żywotność uszczelniaczy. Niezależnie jednak od powyższych musisz mieć na uwadze, że uszczelniacze zaworowe również mają określony interwał wymiany. Ten zależny jest od konkretnego producenta i rodzaju jednostki napędowej. Niemniej jednak na żywotność uszczelniaczy wpływają takie elementy jak:

  • typ silnika i jego praca,
  • zły dobór oleju,
  • wątpliwa jakość oleju,
  • brak wymiany filtra oleju.

W teorii podaje się, że interwał wymiany uszczelniaczy zaworowych to ok. 80 tys. km. Praktyka jednak zależy od powyższych poruszanych kwestii w artykule.

Jeśli szukasz uszczelniaczy zaworowych z pewnego źródła i od najlepszych producentów, to zapraszamy na zakupy do sklepu Incar.pl.

Sprawdź swoje uszczelniacze zaworowe!

Źródło

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.