W Incar.pl tarcza sprzęgła dostępna jest dla ponad 50 różnych marek samochodowych. Właściwy jej dobór jest kluczowy, aby wszystkie podzespoły pracowały poprawnie. Unikniesz też zbędnych wydatków i nie zmarnujesz czasu.
Wystarczy, że wybierzesz markę auta, model i rodzaj silnika. W każdym produkcie znajdziesz również przypisane numery OEM zamienników.
Klasyczne sprzęgło cierne składa się z:
Sama tarcza ma okładziny cierne i sprężyny pojedyncze lub podwójne. A także wycentrowany frezowany otwór, który łączy się z wałkiem sprzęgłowym. Tarcze sprzęgła występują również z wbudowanymi tłumikami drgań. Mogą być jednostopniowe lub dwustopniowe.
Okładziny w tarczach wykonuje się zazwyczaj z włókna węglowego lub szklanego. W autach sportowych najczęściej stosowane są okładziny ze spieków metalowych. Ze względu na wysokie temperatury i wytrzymałość tarcia.
Zależnie od obciążenia układu stosuje się:
Przy czym dwie i trzy tarcze sprzęgła najczęściej występują w samochodach rajdowych.
Moment obrotowy z silnika przenoszony jest za pomocą koła zamachowego i docisku na tarczę sprzęgła. Tarcza sprzęgłowa wraz ze wszystkimi elementami sprzęgła wykonuje ruch obrotowy i przesuwny po wałku sprzęgła. Zatem rola tarczy sprzęgła to w pierwszej kolejności rozłączanie i załączanie napędu.
Redukcja drgań i niwelowanie przeciążenia w układzie podczas sprzęgania to kolejna rola tarczy sprzęgła. Ta jednak nie musi występować we wszystkich pojazdach, bo mówimy tutaj o tarczach z reduktorami drgań.
Ruch obrotowy tarczy przekazywany jest z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy i kolejno przenosi się do skrzyni biegów. W momencie dociskania pedału sprzęgła, tarcza sprzęgłowa zostaje zwolniona tzn. nie przylega do koła zamachowego. Następnie po zwolnieniu pedału docisk pcha tarczę do koła zamachowego, a ta ponownie obraca się razem z nim.
Zaniepokoiło Cię, jak działa tarcza sprzęgła i zdecydowałeś się na wizytę u mechanika? Diagnoza okazała się trafna i zalecił wymianę tarczy? Jeśli naprawdę chcesz zaoszczędzić, to polecamy wymianę całego sprzęgła.
Decyzja należy do Ciebie. Jeśli zdecydujesz się na wymianę jedynie samej tarczy, to i tak nie obniżysz kosztów robocizny, bo do wymiany tarczy należy rozebrać sprzęgło. Zatem cena nie będzie niższa. Wymiana podzespołów razem pozwoli Ci zaoszczędzić na kosztach robocizny.
Dlaczego? Zazwyczaj w niedługim czasie po wymianie samej tarczy mogłaby wystąpić kolejna awaria. Dlatego najlepiej jest wymienić tarczę sprzęgła jednocześnie z dociskiem, łożyskiem oporowym i wysprzęglikiem.
Zapraszamy na zakupy w naszym sklepie Incar.pl. Znajdziesz u nas części samochodowe do ponad 50 różnych producentów aut. Chętnie też pomożemy w wyborze i doradzimy w zakupie odpowiednich części i zamienników.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł