Ładowanie danych...
Loading...

Tarcza dociskowa sprzęgła

Docisk sprzęgła w ofercie sklepu Incar.pl

Sprzęgło jest jednym z najważniejszych komponentów w budowie pojazdu. Za sprawą komponentu możliwa jest łatwa zmiana przełożenia, bez występowania nadmiernego obciążenia skrzyni biegów i jednostki napędowej. Do części zaliczających się do sprzęgła, zalicza się docisk.


Jak wspomnieliśmy, sprzęgło pełni funkcję łącznika pomiędzy jednostką napędową a skrzynią biegów. Przenosi moment obrotowy, który pochodzi z silnika właśnie na przekładnię biegów. Komponentem wchodzącym w skład sprzęgła jest tarcza dociskowa, mocno dokręcona do koła zamachowego. Dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego.


Dobrze też wiedzieć, że tarcza sprzęgła, osadzona na wielowypustach, przekazuje ruch obrotowy do skrzyni biegów. Warto dowiedzieć się więcej na temat części, a także objawów uszkodzenia docisku sprzęgła.


W sklepie motoryzacyjnym incar.pl znajdziesz szeroki wybór wytrzymałych i pewnie działających docisków sprzęgła. Przy każdym z tych produktów znajduje się szczegółowy opis techniczny, informacje o pojazdach, w których mogą zostać zastosowane oraz przydatna funkcja porównania poszczególnych części. W ten sposób nawet osoby, które nieczęsto mają styczność z branżą motoryzacyjną, mogą wybrać odpowiednie dociski sprzęgła do konkretnego pojazdu.

Budowa docisku sprzęgła – jak jest skonstruowana część?

Budowa docisku sprzęgła nie jest skomplikowana. Tarcze dociskowe są, jak sama nazwa wskazuje, okrągłymi, metalowymi urządzeniami, w których znajdują się sprężyny i pierścienie, czyli dźwignie. Ponadto są sterowane przez widełki zwalniające, połączone ze zmianą biegów. Wszystkie elementy sprzęgła są zamknięte w obudowie dzwonowej skrzyni biegów, pomiędzy tylną częścią jednostki napędowej a przednią częścią skrzyni biegów.


Tarcza dociskowa jest odciągana od powierzchni ciernej tarczy sprzęgła przez dźwignie, gdy łożysko sprzęgła lub sprzęgło centralne naciska na sprężynę membranową. Sprzęgła, w których łożysko odciąga sprężynę, zamiast ją popychać, są innym rodzajem komponentu, działającego w odwrotnym kierunku.

Rola docisku sprzęgła – funkcjonowanie komponentu

W kontekście korzystania z części dobrze się dowiedzieć, jaka jest właściwie rola docisku sprzęgła. Działa to następująco: w momencie, gdy kierowca naciska na pedał sprzęgła, to szereg sprężyn w tarczy dociskowej jest ściskany przez wiele – najczęściej trzy – pierścienie. To ściskanie sprężyn powoduje odciągnięcie tarczy od koła zamachowego. Jednocześnie docisk zapobiega obracaniu się tarczy sprzęgła. 


Jak działa docisk sprzęgła w kolejnym etapie? W momencie, kiedy tarcza sprzęgła jest nieruchoma, kierowca może zmienić bieg na właściwy i zwolnić pedał sprzęgła. Gdy pedał jest puszczony, pierścienie zwalniają swój uścisk. Następnie sprężyny rozprężają się i wpychają tarczę do tarczy sprzęgła. W ten sposób angażują koło zamachowe. Właśnie na tym polega rola docisku sprzęgła.

Zużyty docisk sprzęgła – dlaczego należy zwracać uwagę na objawy?

Tarcza dociskowa odgrywa kluczową funkcję w kontekście działania skrzyni biegów w samochodzie. Ciągle obracające się koło zamachowe jednostki napędowej jest dociskane przez tarczę sprzęgła, zwaną również płytą dociskową, czy właśnie dociskiem sprzęgła.


Materiał cierny, podobny do tego, który znajduje się w klockach i bębnach hamulcowych, zmusza tarczę sprzęgła, która jest nieruchoma lub ruchoma, do obracania się w tym samym tempie co koło zamachowe silnika. Moment obrotowy silnika może napędzać koła dzięki tarciu pomiędzy tarczą sprzęgła a kołem zamachowym. Ze względu na tę ważną funkcję, wszelkie uszkodzenia, czy zużycie komponentu powinny być natychmiast wyeliminowane.

Uszkodzony docisk sprzęgła – symptomy źle pracującego komponentu

Po zamontowaniu nowego zestawu, proces zużycia docisku sprzęgła trwa nieprzerwanie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Powierzchnia cierna lub sprężyna membrany to dwa materiały, które wskutek eksploatacji powodują uszkodzenie docisku sprzęgła. Dobrze wiedzieć, że z czasem sprężyna, z którą współpracuje łożysko oporowe, ulega zagłębieniu w obszarze styku. 


Wtedy może wystąpić pęknięty docisk sprzęgła. Inną poważną, nagłą awarią uniemożliwiającą dalszą jazdę może być sytuacja, gdy sprężyna membrany przekręci się na drugą stronę. W takiej sytuacji dalsza jazda nie będzie możliwa. Trzeba jednak wiedzieć, że zdarza się to bardzo rzadko i jest efektem ekstremalnego zużycia elementów


Uszkodzenie docisku sprzęgła może też pojawić się za sprawą poślizgu sprzęgła. W takiej sytuacji sprężyna traci elastyczność i może dociskać tarczę sprzęgła do koła zamachowego z mniejszą mocą. W takiej sytuacji, z powodu przegrzania, tarcza sprzęgła, która łączy się z kołem zamachowym, może ulec uszkodzeniu i pojawi się na niej rysa.

Najpopularniejsi producenci tarcz dociskowych sprzęgła

Sklep incar.pl oferuje dociski sprzęgła tylko sprawdzonych marek. Sprawdź naszą ofertę tarcz dociskowych sprzęgła od producentów takich jak:


  • VALEO
  • SACHS
  • BLUE PRINT


Wszystkie produkty z kategorii Tarcza dociskowa sprzęgła w ofercie sklepu z częściami motoryzacyjnymi incar.pl to fabrycznie nowe elementy wysokiej jakości, objęte gwarancją producenta. Kupując w sklepie motoryzacyjnym online Incar.pl masz gwarancję produktów najwyższej jakości w atrakcyjnej cenie oraz szybką realizację zamówienia.

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.