Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Zużyty pasek rozrządu – objawy uszkodzenia

Data: 2022-07-22

Pasek rozrządu to element, który odpowiada za utrzymanie samochodu w ruchu. Jest połączony z wałem korbowym i kontroluje pracę tłoków i zaworów. Wyeksploatowana część stanowi duże zagrożenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Jak rozpoznać objawy uszkodzenia i zerwania paska rozrządu?

Zużyty pasek rozrządu – objawy uszkodzenia

Pasek rozrządu – podstawowe informacje

Na samym początku warto uporządkować informacje na temat tego, czym właściwie jest pasek rozrządu i w jaki sposób działa. Po jego wewnętrznej stronie znajdują się zęby zahaczające o koło zębate. Wykonuje się z trwałych syntetycznych kompozytów, w których skład wchodzą m.in. kauczuk chloroprenowy, uwodorniony kauczuk akrylonitrylowy-butadienowy, czy tworzywo sztuczne.

Oprócz tego siłę w elastomerze przenosi osadzona linka napinająca. Wyróżnia się znacznie większą sztywnością i jest zrobiona najczęściej z włókien szklanych, aramidowych lub linek stalowych.

Z kolei wnętrze paska pokrywa specjalna tkanina, odporna na ścieranie – zabezpiecza zęby przed nadmierną eksploatacją. Dzięki temu pasek rozrządu jest w stanie przenosić duże siły przy mniejszym naprężeniu wstępnym i jest stosunkowo trwały.

Pasek rozrządu – objawy zerwania i możliwe konsekwencje

Pomimo tego, że konstrukcja paska rozrządu jest opracowana z myślą o trwałości, to ulega on naturalnemu zużyciu, najczęściej po osiągnięciu przebiegu 150-200 tys. km. Dokładne informacje można znaleźć w instrukcji pojazdu dołączonej przez producenta, jednak zaleca się też, aby od podanej przez wytwórcę auta wartości odjąć ok. 20-40 tys. km.

Zerwany pasek rozrządu może być przyczyną poważnego uszkodzenia silnika. W momencie, kiedy pęknie, jednostka przestaje pracować prawidłowo, a niekiedy może dojść do wygięcia lub złamania zaworów, czy zniszczenia głowicy cylindra i pozostałych komponentów znajdujących się w pobliżu. Dlatego warto dowiedzieć się, jak rozpoznać zerwany pasek rozrządu.

Silnik nie chce się uruchomić

Jest to prawdopodobnie najmniej niebezpieczna awaria paska rozrządu. Objawy to zacinający się rozrusznik, który próbuje uruchomić jednostkę napędową. Powodem jest najczęściej to, że elastomer nie ma kompletu zębów, co uniemożliwia wprawienie w ruch krzywki i wału korbowego.

Warto zauważyć, że przyczyny mogą być inne. Jeżeli nie jest to pasek rozrządu, to może to być rozładowany akumulator, wadliwa pompa paliwowa, czy usterka rozrusznika. Ze względu na to, że problem prawdopodobnie będzie dość złożony, lepiej udać się do specjalisty, aby poprawnie ocenił sytuację.

Przerwy w zapłonie i klekot wydobywający się z jednostki napędowej

Zużyty pasek rozrządu będzie miał wpływ na nieodpowiednią kolejność zapłonu. W takiej sytuacji komponent się ślizga i powoduje losowe otwarcia i zamknięcia cylindrów

Wspomniano już, że pasek rozrządu jest przymocowany do kół zębatych napędzających krzywkę i wał korbowy w silniku. Kiedy się zużyją, elastomer zaczyna tykać. Trzeba wiedzieć, że tak samo przyczyną klekotu może być zbyt niski poziom oleju silnikowego

Wyciek oleju w przedniej części silnika

Objawem i zarazem przyczyną uszkodzenia paska rozrządu może być wyciekający olej. To skutek tego, że nakrętki i śruby mocujące pokrywę elastomeru się luzują, a olej spływa na komponent. 

Długotrwałe oddziaływanie substancji może osłabić strukturę gumy i przedwczesne zużycie paska rozrządu. Najlepszym rozwiązaniem jest regularna kontrola uszczelki znajdującej się pomiędzy pokrywą a blokiem silnika. 

Tutaj dobierzesz nowy pasek rozrządu do swojego samochodu - klik

Jak sprawdzić pasek rozrządu – ocena wizualna

Dobrym rozwiązaniem na to, jak sprawdzić pasek rozrządu, jest kontrola wizualna. Zazwyczaj na pokrywie rozrządu znajduje się nieduża przykrywka, którą można zdjąć bez konieczności demontażu całej pokrywy rozrządu.

Podstawowym kryterium oceny będzie zweryfikowanie, czy na pasku znajdują się wszystkie ząbki. Już pojedynczy ubytek może spowodować poważne uszkodzenia, dlatego w przypadku namierzenia deficytu, trzeba od razu wymienić elastomer.

Źródło

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.