Data: 2022-07-22
Pasek rozrządu to element, który odpowiada za utrzymanie samochodu w ruchu. Jest połączony z wałem korbowym i kontroluje pracę tłoków i zaworów. Wyeksploatowana część stanowi duże zagrożenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Jak rozpoznać objawy uszkodzenia i zerwania paska rozrządu?
Na samym początku warto uporządkować informacje na temat tego, czym właściwie jest pasek rozrządu i w jaki sposób działa. Po jego wewnętrznej stronie znajdują się zęby zahaczające o koło zębate. Wykonuje się z trwałych syntetycznych kompozytów, w których skład wchodzą m.in. kauczuk chloroprenowy, uwodorniony kauczuk akrylonitrylowy-butadienowy, czy tworzywo sztuczne.
Oprócz tego siłę w elastomerze przenosi osadzona linka napinająca. Wyróżnia się znacznie większą sztywnością i jest zrobiona najczęściej z włókien szklanych, aramidowych lub linek stalowych.
Z kolei wnętrze paska pokrywa specjalna tkanina, odporna na ścieranie – zabezpiecza zęby przed nadmierną eksploatacją. Dzięki temu pasek rozrządu jest w stanie przenosić duże siły przy mniejszym naprężeniu wstępnym i jest stosunkowo trwały.
Pomimo tego, że konstrukcja paska rozrządu jest opracowana z myślą o trwałości, to ulega on naturalnemu zużyciu, najczęściej po osiągnięciu przebiegu 150-200 tys. km. Dokładne informacje można znaleźć w instrukcji pojazdu dołączonej przez producenta, jednak zaleca się też, aby od podanej przez wytwórcę auta wartości odjąć ok. 20-40 tys. km.
Zerwany pasek rozrządu może być przyczyną poważnego uszkodzenia silnika. W momencie, kiedy pęknie, jednostka przestaje pracować prawidłowo, a niekiedy może dojść do wygięcia lub złamania zaworów, czy zniszczenia głowicy cylindra i pozostałych komponentów znajdujących się w pobliżu. Dlatego warto dowiedzieć się, jak rozpoznać zerwany pasek rozrządu.
Jest to prawdopodobnie najmniej niebezpieczna awaria paska rozrządu. Objawy to zacinający się rozrusznik, który próbuje uruchomić jednostkę napędową. Powodem jest najczęściej to, że elastomer nie ma kompletu zębów, co uniemożliwia wprawienie w ruch krzywki i wału korbowego.
Warto zauważyć, że przyczyny mogą być inne. Jeżeli nie jest to pasek rozrządu, to może to być rozładowany akumulator, wadliwa pompa paliwowa, czy usterka rozrusznika. Ze względu na to, że problem prawdopodobnie będzie dość złożony, lepiej udać się do specjalisty, aby poprawnie ocenił sytuację.
Zużyty pasek rozrządu będzie miał wpływ na nieodpowiednią kolejność zapłonu. W takiej sytuacji komponent się ślizga i powoduje losowe otwarcia i zamknięcia cylindrów.
Wspomniano już, że pasek rozrządu jest przymocowany do kół zębatych napędzających krzywkę i wał korbowy w silniku. Kiedy się zużyją, elastomer zaczyna tykać. Trzeba wiedzieć, że tak samo przyczyną klekotu może być zbyt niski poziom oleju silnikowego.
Objawem i zarazem przyczyną uszkodzenia paska rozrządu może być wyciekający olej. To skutek tego, że nakrętki i śruby mocujące pokrywę elastomeru się luzują, a olej spływa na komponent.
Długotrwałe oddziaływanie substancji może osłabić strukturę gumy i przedwczesne zużycie paska rozrządu. Najlepszym rozwiązaniem jest regularna kontrola uszczelki znajdującej się pomiędzy pokrywą a blokiem silnika.
Tutaj dobierzesz nowy pasek rozrządu do swojego samochodu - klik
Dobrym rozwiązaniem na to, jak sprawdzić pasek rozrządu, jest kontrola wizualna. Zazwyczaj na pokrywie rozrządu znajduje się nieduża przykrywka, którą można zdjąć bez konieczności demontażu całej pokrywy rozrządu.
Podstawowym kryterium oceny będzie zweryfikowanie, czy na pasku znajdują się wszystkie ząbki. Już pojedynczy ubytek może spowodować poważne uszkodzenia, dlatego w przypadku namierzenia deficytu, trzeba od razu wymienić elastomer.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł