Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Uszkodzony zawór rozprężny klimatyzacji - objawy awarii

Data: 2023-03-22

Zawór rozprężny, nazywany również zaworem bezpieczeństwa, czy przelewowym, jest komponentem, którego funkcja polega na regulowaniu ciśnienia w zamkniętym układzie. Warto wiedzieć, że komponenty takie jak zawory rozprężne, są wykorzystywane też w innych odnogach przemysłu: chemicznym, energetycznym, czy gazowniczym – nie tylko motoryzacyjnym. Jak rozpoznać objawy uszkodzenia zaworu rozprężnego klimatyzacji?

zawór rozprężny klimatyzacji objawy uszkodzenia

Zawór rozprężny klimatyzacji. Jak działa?

Działanie zaworu rozprężnego klimatyzacji opiera się na otwieraniu i zamykaniu, w zależności od ciśnienia. Dzięki temu część może regulować ciśnienie w zamkniętym układzie i kontrolować jego wartość, utrzymując ją na stałym poziomie. 

W sytuacji, w której ciśnienie wzrośnie ponad ustaloną wartość, zawór rozprężny klimatyzacji otworzy się automatycznie. Następnie wypuści nadmiar substancji z układu i właśnie tym sposobem obniży ciśnienie do właściwego poziomu.

Warto wiedzieć, że zawory rozprężne klimatyzacji są ważnymi elementami całego układu chłodzenia pojazdu. To od ich działania zależy to, czy można poruszać się pojazdem w komfortowych warunkach. Dlatego, jeśli dojdzie do awarii, dobrze wiedzieć, jak od razu ją rozpoznać – zorientować się, czy mamy uszkodzony zawór rozprężny.

Uszkodzony zawór rozprężny klimatyzacji – objawy

Zawór rozprężny jest umieszczony wewnątrz jednostki parującej klimatyzatora. Zadaniem komponentu jest obniżanie ciśnienia czynnika chłodzącego, zanim dotrze do jednostki skraplającej. 

Zawór rozprężny klimatyzacji odpowiada za kontrolowanie ilości czynnika chłodniczego, który przepływa przez układ, w celu utrzymania odpowiedniego poziomu chłodzenia i ogrzewania wnętrza pojazdu. Jakie są oznaki uszkodzenia zaworu rozprężnego?

Na to zwróć uwagę – symptomy uszkodzenia zaworu rozprężnego

Objawy uszkodzenia zaworu rozprężnego mogą rozpocząć się od hałasu. Pewność, że niepożądane dźwięki dotyczą akurat zaworu rozprężnego można uzyskać wtedy, gdy nasilają się one szczególnie w trakcie działania całego układu klimatyzacji.

Jak sprawdzić zawór rozprężny klimatyzacji, czy działa on prawidłowo? Alarmującym symptomem jest, jeśli dojdzie do nagłego przerywania chłodzenia, nieoczekiwanego zastopowania procesu chłodzenia. Nie jest to trudne do rozpoznania. Dzieje się tak, ponieważ czynnik chłodzący nie jest w stanie uzyskać odpowiedniego ciśnienia.

Inną oznaką awarii może być słaby lub znikomy przepływ powietrza z wylotów klimatyzacji. Do powodów mogą zaliczać się zanieczyszczenia, które dostały się do całego układu albo poszczególnych elementów zaworu. Niekiedy symptomy uszkodzenia pojawiają się wskutek zamarzania wilgoci w systemie chłodzenia.

Nowy zawór rozprężny klimatyzacji do swojego pojazdu dobierzesz tutaj

Uszkodzony zawór rozprężny może objawiać się różnymi symptomami, w zależności od stopnia uszkodzenia i specyfiki danego układu klimatyzacji. Niektóre z możliwych objawów uszkodzonego zaworu rozprężnego to:

  1. Słabe lub brak chłodzenia - uszkodzenie zaworu rozprężnego może powodować, że klimatyzacja będzie wytwarzać zbyt mało chłodzenia lub w ogóle nie będzie działać.
  2. Nieprawidłowa temperatura powietrza w kabinie - w przypadku uszkodzenia zaworu rozprężnego, temperatura powietrza w kabinie może być niestabilna, zbyt wysoka lub zbyt niska.
  3. Zawieszenie sprężarki - jeśli zawór rozprężny nie działa prawidłowo, może to prowadzić do nadmiernego obciążenia sprężarki (kompresora) klimatyzacji, co może skutkować jej awarią.
  4. Szumy i trzaski - Kiedy zawór rozprężny nie działa poprawnie, może to powodować szumy i trzaski dochodzące z systemu klimatyzacji. Ten dźwięk wynika z gwałtownych zmian ciśnienia, które powstają, gdy klimatyzacja próbuje dostarczyć chłodne powietrze.
  5. Oszronienie kratek nawiewu lub parownika - spowodowane zbyt dużą ilość czynnika chłodniczego, a w konsekwencji skutkuje niską wydajnością układu.
  6. Wycieki wody - Uszkodzenie zaworu rozprężnego może również powodować wycieki wody. Jest to spowodowane nadmiernym skraplaniem pary wodnej wewnątrz systemu klimatyzacji, co może prowadzić do tworzenia się lodu na parowniku.

Źródło

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.