Data: 2023-01-28
Zacisk hamulcowy to komponent wchodzący w skład układu hamulców tarczowych. Zasadniczą funkcją tej części jest zmiana ciśnienia hydraulicznego w układzie hamulcowym. Zacisk przekształca je na siłę mechaniczną. Awaria części może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Dlatego warto poznać objawy uszkodzenia zacisku hamulcowego.
Działanie zacisku można porównać do pracy szczypiec. Podczas naciskania na pedał hamulca, kierowca jest w stanie "popychać" płyn hamulcowy w kierunku zacisku, a następnie wprawiać w ruch tłok. Zamyka on zacisk i dociska klocki do tarczy hamulcowej.
Właśnie wtedy samochód zwalnia i możliwe jest hamowanie. Dobrze też wiedzieć, że podczas uruchamiania hamulców, tłok w zacisku hamulcowym porusza się o ułamki milimetra. deformując przy tym swój pierścień uszczelniający.
W sytuacji, gdy kierowca zdejmie nogę z hamulca, wspomniany już pierścień uszczelniający odciąga nieco tłok do tyłu. Wskutek tego hamulec zostaje zwolniony. W tym samym czasie minimalne bicie boczne tarczy hamulcowej powoduje, że klocki hamulcowe również w swoich prowadnicach oddalają się od tarczy i przestają o nią nacierać.
W kontekście zacisków hamulcowych dobrze wiedzieć, że istnieją dwie odmiany części. Jest to rodzaj stały i pływający.
W pierwszym przypadku zaciski mają przynajmniej dwa tłoczki. Jeden przypada na każdą stronę tarczy hamulcowej. Elementy oddziaływują prosto na klocki hamulcowe. Zacisk przy tym się nie porusza, utrzymuje stałą pozycję.
Z kolei nazwa drugiej odmiany jest związana z mobilnością nośnika klocków odnośnie do ramy montażowej. Część tego typu ma tylko jeden tłok w standardowych rozmiarach. Dociska on klocek do tarczy hamulcowej i opiera się na niej.
Cały zacisk porusza się w odwrotnym kierunku i przyciąga przeciwległy klocek do tarczy. Ze względu na ten typ konstrukcji klocek po stronie tłoka i odpowiadająca mu tarcza mogą wyeksploatować się w krótszym czasie. Warto mieć to na uwadze, konserwując zaciski hamulcowe.
Zaciski hamulcowe to części, które są narażone na zużycie. Dzieje się to zazwyczaj na skutek standardowej eksploatacji komponentu. Z reguły mają na to wpływ czynniki zewnętrzne takie jak: wilgoć, brud zalegający na drogach, czy sól wysypywana na śliską nawierzchnię w trakcie okresu jesienno-zimowego. Takie zanieczyszczenia mogą powodować, że zacisk hamulcowy nie odbija. Powodem są objawy uszkodzenia prowadnic zacisku hamulcowego, spowodowane właśnie zalegającym brudem.
Pozostałe najczęstsze objawy uszkodzonego zacisku hamulcowego to m.in. wyciek płynu hamulcowego. Jest to związane z rozszczelnieniem uszczelek. Zużyty zacisk hamulcowy może też o sobie znać poprzez nieprawidłową pracę klocków hamulcowych, czy nieodpowiedniego poruszania się tłoków.
Efektem jest z reguły wyeksploatowanie wspomnianych klocków, a także tarcz hamulcowych. Najmniej pożądanym i jednocześnie najpoważniejszym objawem uszkodzonego zacisku hamulcowego może być całkowite zatracenie mocy hamowania przy zatrzymywaniu pojazdu.
Zaciski hamulca do swojego pojazdu dobierzesz tutaj
Gdy kierowca już wie, jak pracuje uszkodzony zacisk hamulcowy, objawy powinny skłonić go do przeprowadzenia niezbędnych działań konserwacyjnych. Zalicza się do nich przede wszystkim czyszczenie części ruchomych.
Jeśli nie jest to możliwe, właściciel pojazdu powinien rozważyć całkowitą wymianę komponentu. To dlatego, że nieprawidłowo funkcjonujący zacisk hamulcowy będzie bezpośrednio przekładał się na obniżenie bezpieczeństwa w trakcie jazdy.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł