Data: 2022-05-10
Objawy uszkodzonego wysprzęglika często ujawniają się w okresie zimowym, kiedy temperatury spadają do niskich wartości i elementy gumowe, które odpowiadają za szczelność układu, narażone są na osłabienie swoich właściwości.
Wysprzęglik to hydrauliczny element roboczy, odpowiedzialny za wygenerowanie siły potrzebnej do nacisku na docisk sprzęgła w celu rozsprzęglenia. Docisk sprzęgła pracuje w układzie hydraulicznym wraz z pompą sprzęgła, która zintegrowana jest z pedałem sprzęgła. Gdy następuje nacisk na pedał, pompa generująca ciśnienie wymusza wypchnięcie wysprzęglika.
Zwolnienie pedału sprzęgła powoduje spadek ciśnienia i powrót wysprzęglika do pozycji wyjściowej. Za każdym razem, kiedy kierujący naciska i zwalnia pedał sprzęgła, wysprzęglik steruje pracą sprzęgła. Uszkodzenie wysprzęglika uniemożliwia prawidłową pracę sprzęgła, a co za tym idzie niemożliwa jest również obsługa skrzyni biegów.
Do najczęściej stosowanych rodzajów należą wysprzęgliki:
Do najczęstszych objawów awarii wysprzęglika należą:
W przypadku wysprzęglika centralnego zdarza się, że praca samego wysprzęglika jest prawidłowa, ale uszkodzeniu ulega samo łożysko oporowe. Wtedy z obszaru sprzęgła słyszalne są wyraźne odgłosy podobne do szmeru lub świstu. Dźwięki nasilają się najczęściej w szczególności przy wciskaniu pedału sprzęgła. Przeważnie łożysko oporowe jest zintegrowane z wysprzęglikiem i wymienić należy cały zestaw.
Objawy uszkodzonego wysprzęglika często ujawniają się w okresie zimowym, kiedy temperatury spadają do niskich wartości i elementy gumowe, które odpowiadają za szczelność układu, narażone są na osłabienie swoich właściwości.
Planujesz wymianę wysprzęglika centralnego? Sprawdź ofertę sklepu Incar.pl tutaj.
W sytuacji, kiedy wysprzęglik ulegnie rozszczelnieniu lub poziom płynu w zbiorniczku sprzęgła jest zbyt niski, może dojść do zapowietrzenia układu sprzęgła. Układ nie może wówczas wytworzyć odpowiedniego ciśnienia i praca sprzęgła będzie utrudniona lub wręcz niemożliwa.
Często problemem w hydraulicznym układzie sprzęgła jest zapowietrzony wysprzęglik. Objawy takiej sytuacji to najczęściej wpadanie pedału sprzęgła w pozycję krańcową lub działanie pedału w zbyt głębokiej pozycji. Jeżeli doszło do zapowietrzenia wysprzęglika, ale jest on sprawny, można wykonać odpowietrzenie układu i jego praca wróci do normy. Jeżeli wysprzęglik jest uszkodzony, element należy wymienić, bo będzie dochodziło do ponownego zapowietrzenia.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł