Data: 2022-02-07
Przegub napędowy jest elementem półosi, który umożliwia przenoszenie momentu obrotowego pod odpowiednim kątem. Ze względu na duże obciążenia, którym jest poddawany, dosyć często ulega uszkodzeniu. Lecz przy zachowaniu odpowiednich zasad, może służyć bezawaryjnie przez całe życie pojazdu.
Aby poznać przyczyny awarii przegubów w aucie, najpierw trzeba poznać trochę teorii.
Przegub jest przede wszystkim częścią półosi napędowej. Ta z kolei, ma różną budowę ze względu na rodzaj zastosowanego w pojeździe zawieszenia i typu napędu. W samochodach z zawieszeniem zależnym (z tzw. sztywnym mostem), stosuje się półosie z jednym przegubem. Napęd, przenoszony na piastę, przekazywany jest w linii prostej.
W pojazdach z zawieszeniem niezależnym, czyli w większości współczesnych samochodów osobowych, stosuje się półosie z dwoma przegubami – zewnętrznym (od strony koła) oraz wewnętrznym (od strony skrzyni biegów). Pozwala to na skręcanie przednich napędzanych kół oraz na zmianę ich kąta położenia względem skrzyni biegów.
Do awarii przegubów przyczyniają się głównie duże obciążenia, którym są poddawane. Obciążenia te to przede wszystkim ruszanie z piskiem opon – szczególnie na skręconych kołach (w przypadku pojazdów przednionapędowych). Z kolei w pojazdach terenowych z zawieszeniem zależnym, na zużycie przegubów wpływa eksploatacja w trudnych warunkach – poza asfaltem. Znaczenie może także mieć zastosowanie niewłaściwego ogumienia. Każdy przegub zostanie zniszczony w błyskawicznym tempie, jeżeli dojdzie do uszkodzenia gumowej osłony i nie zostanie ona wymieniona w odpowiednim czasie.
Podejrzewając awarię przegubu trzeba pamiętać, że na każdej półosi są one dwa – wewnętrzny oraz zewnętrzny. Przeguby te nie są nigdy takie same, dlatego przed zakupem warto zapoznać się, jakie są objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego, a jakie uszkodzonego przegubu wewnętrznego.
Szukasz przegubów napędowych do swojego pojazdu? Sprawdź naszą ofertę przegubów napędowych tutaj.
Przegub wewnętrzny znajduje się na półosi napędowej od strony skrzyni biegów. Objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego to przede wszystkim silne wibracje, często przenoszone na całe auto. Drgania te nasilają się w czasie przyśpieszania, maleją zaś, gdy wrzucimy bieg jałowy. Przeguby wewnętrzne zużywają się zazwyczaj wolniej niż zewnętrzne.
Objawy zużytego przegubu zewnętrznego są na tyle charakterystyczne, że nie sposób pomylić ich z inną usterką. To przede wszystkim specyficzne metaliczne stukanie, dochodzące z okolic koła. Dźwięki te początkowo będą słyszane przy maksymalnym skręcie koła. Z biegiem czasu oraz postępowania uszkodzenia będą coraz głośniejsze. Odgłosy te będą dochodzić także podczas wjazdu na przeszkodę – krawężnik lub próg zwalniający. Przeguby zewnętrzne, z uwagi na większe obciążenia którym są poddawane, zużywają się zdecydowanie szybciej niż wewnętrzne.
Podstawową czynnością, przedłużającą żywotność przegubów, jest regularna kontrola stanu ich osłon gumowych tzn. manszet. Chronią one przed brudem i piaskiem, które mają destrukcyjny wpływ na stan samych przegubów. Warto także kontrolować stan smaru wewnątrz osłon, ponieważ jego niewystarczająca ilość przełoży się na krótszą żywotność przegubu.
Idealnymi warunkami dla przegubów jest jazda na wprost po równej jak stół drodze z jednostajną prędkością. Natomiast – umówmy się – nie do tego samochody zostały stworzone. Jednak przy odrobinie rozwagi możemy sprawić, że przeguby będą bezawaryjne. Przede wszystkim, unikajmy ruszania z piskiem opon, szczególnie na skręconych kołach. Jest to podstawowy błąd niszczący przeguby.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł