Data: 2022-11-29
Huczy, buczy, szumi? Nowe opony o większych decybelach? Istotnie mogą zwiększać poziom hałasu. Jednak takie objawy mogą wskazywać na uszkodzone łożysko koła. Zdiagnozuj usterkę i napraw ją jak najszybciej!
Na początek trochę teorii. Najczęściej łożysko jest kulkowe lub stożkowe. Smar zapewnia obrót łożyska i utrzymuje cały element w optymalnej pozycji. Łożysko w parze z piastą łączy koła z układem kierowniczym.
W starszych pojazdach najczęściej spotykanym rozwiązaniem łożyskowania kół jest zastosowanie dwóch łożysk tocznych stożkowych, które przenoszą obciążenia promieniowe i osiowe. W nowych rozwiązaniach stosuje się łożyska kulkowe rzędowe.
Łożysko koła jest ważnym elementem całego układu napędowego, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie niskiego poziomu drgań podczas jazdy. Łożysko koła musi być również odporne na ekstremalnie wysokie temperatury i korozję. Nie bez znaczenia jest również ciężar właściwy samego łożyska.
Podstawowe objawy uszkodzonego łożyska koła lub zużycia łożyska w pojeździe rozpozna każdy, kto ma minimalne pojęcie o pracy układu jezdnego pojazdu. Pierwsze objawy uszkodzonego łożyska koła to przede wszystkim hałas dobiegający od strony koła i głośna praca. Stukanie, huczenie, buczenie powinno skłonić do kontroli u mechanika. Dodatkowo wszelkie wibracje na kierownicy również mogą być objawem uszkodzonego łożyska.
Łożysko pracuje głośno również wtedy, kiedy jest zbytnio przeciążone, zostało źle zamontowane, czy po prostu jest najtańszym na rynku zamiennikiem wątpliwej jakości.
Dlatego, jeśli nie wymieniałeś łożyska koła, a słyszysz i czujesz, któreś z powyższych objawów, to zalecamy kontrolę u mechanika i naprawę usterki. Najprawdopodobniej jest to właśnie dźwięk uszkodzonego łożyska.
Uszkodzone łożysko koła objawy ma dość charakterystyczne, powinieneś rozpoznać je bez problemu.
Nowe łożysko koła w sklepie Incar.pl znajdziesz tutaj
Łożyska kół zużywają się szybciej również w wyniku błędów takich jak źle ustawiona geometria kół, a nawet nieodpowiednia eksploatacja pojazdu. Na zużycie łożyska może wpływać również awaria innych podzespołów np. luzy na przekładni kierowniczej.
Przyczyny, które najczęściej są powodem uszkodzenia łożyska koła:
Przyczyną przedwczesnego zużycia mogą być luzy na przekładni kierowniczej, czy bicie tarcz hamulcowych. Co ciekawe sytuacja ta ma miejsce również wtedy, kiedy to łożysko koła pierwsze ulegnie zepsuciu.
Przy niewłaściwej eksploatacji pojazdu łożysko może zostać pozbawione również smarowania, ze względu na zbyt wysoką temperaturę.
Uszkodzone łożysko koła objawy daje takie same przy zużyciu eksploatacyjnym oraz uszkodzeniu wynikającym z błędów montażowych, czy eksploatacyjnych. Do tych zaliczamy między innymi:
Objawy uszkodzonego łożyska koła przedniego są dość charakterystyczne. Podczas skręcania lub jazdy na zakrętach w przednich kół będzie wydobywał się szum. Najczęściej określany jest jako metaliczny hałas.
Natomiast łożyska kół tylnych usłyszysz w momencie kręcenia koła ręką, czyli należy podnieść samochód i wprawić koło w ruch. Dźwięk uszkodzonego łożyska koła również będzie metaliczny.
Oczywiście, jeśli nie czujesz się na siłach, nalegamy, aby odwiedzić mechanika. W innym przypadku należy wymienić łożysko na nowe, uwzględniając kilka aspektów.
Po pierwsze łożysko może być zintegrowane z zawieszeniem, po drugie może zajść konieczność zdemontowania piasty koła. W innych przypadkach należy zdemontować koło, bęben hamulcowy lub tarczę hamulcową. Wyciągnąć łożysko i włożyć nowe. Należy pamiętać o tym, aby nasmarować łożyska smarem.
Pamiętaj, że jeśli chodzi o wymianę uszkodzonego łożyska koła na tylnej osi, to wyróżniamy 4 typy łożysk, które mogą się tam znajdować:
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł