Data: 2023-03-02
Sworzeń wahacza zapewnia stabilność i kontrolę nad pojazdem, a także pozwala na absorpcję drgań i wstrząsów, które mogą wpłynąć na komfort jazdy. Ze względu na te funkcje, warto wiedzieć, jak rozpoznać to, że sworzeń wahacza jest uszkodzony. Objawy uszkodzenia sworznia wahacza można rozpoznać w dość prosty sposób - przedstawiamy najważniejsze informacje związane z tym tematem.
Sworzeń wahacza jest zazwyczaj wykonany ze stali lub aluminium. Ma kształt pręta zakończonego na obu końcach kulami lub stożkami. Oprócz tego na sworzniu wahacza znajdują się otwory, w które wkłada się gumowe tuleje lub łożyska. Te komponenty umożliwiają obracanie się ramion wahacza wokół osi przechodzącej przez sworzeń.
Warto też wiedzieć, że konstrukcja sworznia wahacza może się różnić w zależności od producenta i modelu pojazdu. Niektóre komponenty mają jednoczęściową konstrukcję, a inne składają się z kilku elementów. Zazwyczaj są to: śruby, podkładki i nakrętki. Wykorzystuje się je do połączenia różnych elementów układu zawieszenia.
W trakcie procesu produkcyjnego wykorzystuje się też trwałe materiały, odporne na intensywną eksploatację. Zapewnia to bezpieczeństwo i trwałość układu zawieszenia pojazdu. Jeśli dojdzie do uszkodzenia sworznia wahacza, to trzeba go niezwłocznie wymienić, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Uszkodzony sworzeń wahacza będzie generował drgania i hałas (spowodowany luzami na sworzniu). Będą dochodzić z przedniej części podwozia pojazdu, szczególnie w trakcie jazdy po nierównej drodze. Objawy uszkodzonego wahacza obejmują również nietypowe wibracje kierownicy. Będzie to wpływać bezpośrednio na gorszą stabilność jazdy i mniejszą kontrolę nad pojazdem.
Dość łatwo rozpoznać skrzywiony wahacz. Objawy są związane z problemami z prowadzeniem i nierównomiernym zużyciem opon. Oprócz tego skrzywiony wahacz będzie wydawał niepokojący hałas w trakcie hamowania pojazdu.
Te objawy uszkodzonego sworznia wahacza powinny Cię zaalarmować:
Kierowcy często zastanawiają się, kiedy wahacze nadają się do wymiany. Trzeba je wymienić wtedy, gdy dojdzie do zużycia gumowych tulei, czyli komponentu łączącego wahacz z nadwoziem. Są jednym z elementów, które ulegają zużyciu wraz z upływem czasu i intensywnością eksploatacji. Jeśli tuleje są zużyte, może to prowadzić do luzów w układzie zawieszenia i wibracji podczas jazdy.
Innym powodem będą uszkodzone łożyska. Pęknięcia lub odkształcenia wahaczy, a także wypadnięcie sworznia. W każdym z wymienionych przypadków nie należy zastanawiać się, kiedy wahacze do wymiany, a po prostu udać się do fachowca i naprawić uszkodzony wahacz.
Czy można jeździć z uszkodzonym wahaczem? Nie należy tego robić. W razie zauważenia jakiegokolwiek z wymienionych symptomów awarii trzeba udać się do fachowca i wymienić wadliwą część.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł