Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

SRS - czym jest Supplemental Restraint System i jak działa?

Data: 2021-08-11

Z jakich elementów składa się Supplemental Restraint System? Który producent samochodów zastosował SRS po raz pierwszy i w jakim modelu samochodu? Jak można zdiagnozować elementy SRS w samochodzie?

Istnieją dziedziny powiązane z motoryzacją, których rozwój jest dla producentów samochodów priorytetem. Jednym z takich obszarów są systemy bezpieczeństwa pasażerów.

Podstawowym systemem bezpieczeństwa biernego, montowanym seryjnie we współczesnych pojazdach, jest SRS. Supplemental Restart System, czyli tłumacząc wprost - dodatkowy system przytrzymujący, jest układem składającym się z poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa

Jego zadaniem jest ochrona kierowcy i pasażerów przed skutkami wypadków drogowych. SRS może różnić się stopniem rozbudowania w poszczególnych modelach pojazdów, ale ogólne zasady działania są zazwyczaj zbliżone.

Historia zastosowania SRS w pojazdach

W Europie, po raz pierwszy poduszki powietrzne połączone z napinaczami pasów bezpieczeństwa wprowadziła w 1982 roku firma Mercedes w modelu W126. Prace nad tego typu systemem rozpoczęły się jednak dużo wcześniej.

Pierwszy patent związany z poduszką powietrzną opracował na początku lat 50 XX Amerykanin John W. Hetrick. W tym czasie, podobnie działające urządzenie opatentował w Niemczech Walter Linderer. Obaj panowie nie potrafili jednak poradzić sobie z konstrukcją urządzenia wykrywającego kolizję i ze skutecznym napełnianiem samej poduszki. Koncepcję te rozwinął w 1960 r. Allen K. Breed. W jego projekcie poduszki uruchamiane były przy pomocy czujnika zderzeń, a napełnienie odbywało się przez wybuch w czasie nieprzekraczającym 1 sekundy. Sama konstrukcja poduszki również uległa zmianie. Wykonana została z cieńszego, bardziej elastycznego materiału z dziurkami, dzięki którym gazy mogły szybko z niej uciec.

W 1973 r. pojawił się Oldsmobile Tornado - pierwszy amerykański samochód wyposażony w poduszkę powietrzną. Co ciekawe - Amerykanie oferowali poduszkę powietrzną jako zamiennik pasów bezpieczeństwa.

Mercedes klasy S W126 był pierwszym w Europie samochodem wyposażonym w poduszki powietrzne połączone z napinaczami pasów bezpieczeństwa

Mercedes klasy S W126 był pierwszym w Europie samochodem wyposażonym w poduszki powietrzne połączone z napinaczami pasów bezpieczeństwa

 

 

Elementy składowe SRS

System SRS w samochodzie, niezależnie od stopnia rozbudowania, składa się z trzech podstawowych elementów:

 

  • Czujnik zderzenia (uderzenia, wstrząsowy) - w momencie kolizji wysyła sygnał aktywujący poduszki powietrzne oraz napinacze pasów bezpieczeństwa. Umiejscowiony jest tuż za pasem przednim, w bardziej rozbudowanych systemach, wyposażonych w większą ilość poduszek są także czujniki znajdujące się w słupkach. W niektórych systemach SRS odcina także dopływ paliwa do silnika, aby wyeliminować ryzyko wybuchu
  • Sterownik - można porównać go do mózgu całego układu. Decyduje o uruchomieniu poduszek powietrznych a także - na podstawie analizy różnych parametrów - o stopniu ich napełnienia.
  • Elementy wykonawcze - są to poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, czujnik zajęcia fotela

Elementy wykonawcze systemu SRS

Podstawowe elementy wykonawcze systemu SRS to:

  • Napinacze pasów bezpieczeństwa
  • Poduszki powietrzne (gazowe)

W zależności od marki i modelu pojazdu, SRS może być rozbudowany o szereg innych urządzeń takich jak: 

  • Pokładowe instalacje gaśnicze
  • Systemy łączności i automatycznego powiadamiania wypadkowego
  • Układy odłączania akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu
  • System ochrony przed wywróceniem (w nadwoziu cabrio)
  • Dodatkowe mocowanie fotelików dziecięcych 

schemat systemu SRS

Źródło: www.lexus-tech.eu

Jak działa SRS w samochodzie?

Najważniejszym elementem systemu jest sterownik. Nieustannie monitoruje on sygnały docierające z czujników. W przypadku wykrycia uderzenia, inicjuje napełnienie poduszek powietrznych azotem. Całość trwa ułamek sekundy. Kiedy kierowca lub pasażer uderzą głową w poduszkę, gaz zaczyna w sposób kontrolowany uciekać przez znajdujące się w niej otwory. Poduszka amortyzuje w ten sposób siłę uderzenia, chroniąc głowę poszkodowanego przed skutkami wypadku.

Razem z poduszkami powietrznymi uruchamiane są napinacze pasów bezpieczeństwa, które skracając długość pasa, dociskają ciało do fotela. Bardzo ważne jest, aby w momencie zderzenia, były one zapięte. W przeciwnym wypadku, uderzenie w poduszkę powietrzną nastąpi w sposób niekontrolowany a sam system nie spełni swojej funkcji.

 

Diagnostyka biernego systemu bezpieczeństwa (SRS)

Diagnostyka i naprawa systemu SRS, ze względu na swoją specyfikę, jest trudnym i odpowiedzialnym zadaniem. Wiele elementów składowych systemu jest jednorazowa. Warto pamiętać, że montaż używanych części systemu SRS jest nielegalny (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 r. (D.U. nr 201)), mimo że na portalach aukcyjnych można znaleźć setki ofert ich sprzedaży. Tym bardziej nie powinniśmy podejmować napraw na własną rękę. Nieudolne próby naprawy mogą doprowadzić do przypadkowego uruchomienia poduszek powietrznych.

Ocena wzrokowa

Czynnością, którą każdy kierowca może wykonać samodzielnie jest ocena wzrokowa elementów. Zaślepki zastępujące poduszki powietrzne można często rozpoznać po gorszym jakościowo wykonaniu i użytych materiałach. Ich kolor także może różnić się od koloru tapicerki samochodu. 

Każdy element systemu oznakowany jest datą produkcji, która powinna być zbliżona do daty produkcji pojazdu. W poszukiwaniu śladów wymiany elementów SRS, warto zwrócić uwagę na moduł poduszek w drzwiach. Te są zwykle nitowane do konstrukcji drzwi. Jeśli zauważymy inny sposób montażu np za pomocą śrub, możemy być pewni, że były one wymieniane.

SRS jest podatny na działanie silnych pól elektrycznych i magnetycznych. Nie fachowo poprowadzona instalacja car audio (w pobliżu wiązki SRS), może spowodować niekontrolowane uruchomienie systemu.

Układ samodiagnozujący SRS

Po włączeniu stacyjki, kontrolka airbag powinna zapalić się na chwilę a następnie zgasnąć. Wszelkie odstępstwa od tej normy mogą wskazywać na wadliwe działanie systemu lub o obecności tzw. emulatorów airbagów. W wielu starszych samochodach zaprogramowano sposób migania kontrolki. Cykl migania (np. 4 mignięcia - przerwa - 8 mignięć) oznacza kod błędu, ułatwiający identyfikację usterki. Takie rozwiązanie nie jest już jednak stosowane w najnowszych samochodach.

Ocena SRS na stacji diagnostycznej

Jeśli posiadamy jakiekolwiek zastrzeżenia lub wątpliwości dotyczące działania systemu SRS w naszym samochodzie, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się na stację diagnostyczną lub do wykwalifikowanego warsztatu. Podpięcie auta pod tester diagnostyczny pomoże zdiagnozować usterkę, chociaż wiedza i doświadczenie mechanika ma tutaj także duże znaczenie. 

 

System SRS nie jest wbrew pozorom bezobsługowy i w celu zachowania sprawności powinien być przynajmniej sporadycznie kontrolowany. Chcąc samodzielnie sprawdzić niektóre elementy jak wtyczki czy wiązki przewodów, trzeba pamiętać o odpięciu akumulatora. Nawet najmniejsze spięcie może doprowadzić do uruchomienia poduszek powietrznych. Dlatego naprawę układu SRS warto zlecić wykwalifikowanej osobie. 

Szukasz części do swojego samochodu? Skorzystaj z naszej wyszukiwarki części po VIN

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 499 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.