Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Rodzaje olejów silnikowych - oznaczenia, specyfikacja

Data: 2022-04-04

Regularna wymiana oleju silnikowego jest podstawową czynnością eksploatacyjną, którą należy przeprowadzać we wszystkich pojazdach z silnikami spalinowymi. Niezwykle istotne jest przy tym zastosowanie oleju o odpowiednich właściwościach. Parametry techniczne można odczytać z oznaczenia oleju silnikowego.
rodzaje olejów silnikowych

Rodzaje olejów silnikowych

Ze względu na zastosowaną bazę, sposób wytwarzania oraz zawartość dodatków uszlachetniających, oleje silnikowe dzielą się na trzy podstawowe grupy:

  • syntetyczne
  • półsyntetyczne
  • mineralne

O przynależności do konkretnej grupy decyduje minimalna zawartość olejów bazowych. Poszczególne rodzaje olejów silnikowych różnią się także właściwościami technicznymi.

Oleje syntetyczne

Oleje syntetyczne są najbardziej zaawansowane technologicznie. Otrzymuje się je w procesie syntezy związków chemicznych. Charakteryzują się stosunkowo rzadką konsystencją, dzięki czemu doskonale rozprowadzają się po wszystkich zakamarkach silnika, zapewniając najlepszy poziom smarowania. Oleje syntetyczne uznawane są za najlepsze jakościowo, dostępne obecnie na rynku.

Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne są produktem pośrednim pomiędzy olejami syntetycznymi i olejami mineralnymi. Powstają na bazie olejów mineralnych, zawierają jednak domieszki syntetyczne stanowiące około 25-30% minimalnej zawartości. Stanowią kompromis cenowo – jakościowy dla olejów mineralnych i syntetycznych.

Oleje mineralne

Oleje mineralne powstają na bazie destylacji ropy naftowej. Są najstarszym (tradycyjnym) rodzajem olejów. Stosowane są zazwyczaj w wiekowych już jednostkach napędowych oraz w takich, w których nie można wręcz stosować lepszych jakościowo olejów syntetycznych i półsyntetycznych. Ich niewątpliwą zaletą (prawdopodobnie jedyną) jest cena – zaczynająca się od kilkunastu zł za litr. Wadą jest niestety nagar odkładający się w silniku.

Oznaczenia oleju silnikowego – tabela

Przynależność do grupy, do której należy olej, można odczytać z jego oznaczenia

Typ oleju

 Oznaczenie SAE

syntetyczny

 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 5W50

półsyntetyczny

 10W40, 10W60

mineralny

 15W40, 15W50

Warto zwrócić uwagę, że oleje syntetyczne oraz półsyntetyczne, posiadają znacznie lepsza płynność w niskich temperaturach (pierwsza cyfra przed literą W) w porównaniu do olejów mineralnych.

Klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych

W branży motoryzacyjnej stosuje się kilka systemów klasyfikacji jakościowej olejów. Najpopularniejsze określające właściwości użytkowe oleju to amerykańska API i europejska ACEA.

API dzieli oleje na grupy oznaczone literami:

  • S – olej do silników benzynowych
  • C – olej do silników diesla
  • F – olej do silników diesla opracowany do użytku w wybranych wysokoobrotowych czterosuwowych jednostkach wysokoprężnych

Za literą określającą grupę występuje kolejna litera mówiąca o kategorii oleju. Dla silników benzynowych są to litery od A do P, a dla diesla są to litery od A do K. Oleje przeznaczone do silników diesla mogą mieć dodatkowo oznaczenia (podnormy), opisywane cyfrą na końcu oznaczenia np. CJ-4. Im dalsza litera alfabetu pojawia się po “S” lub “C”, tym nowszą normę spełnia olej. Trzeba mieć świadomość, że jeden rodzaj oleju może jednocześnie należeć do kilku klas. Oznaczenie oleju silnikowego może mieć wówczas formę np: API SL/CF/CF-4.

rodzaje olejów silnikowych mobil

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) dzieli normy klasyfikacji olejów silnikowych na cztery klasy oznaczone literami:

  • A – oleje do silników benzynowych
  • B – oleje do silników diesla
  • C – oleje niskopopiołowe (Low SAPS) do silników benzynowych z układami katalitycznymi i diesli z filtrami DPF
  • E – oleje do silników diesla, montowanych w samochodach ciężarowych

Po literze określającej oleje z grupy A i B stosuje się cyfry od 1 do 5, dla olejów z symbolem C cyfry od 1 do 4 a dla grupy E cyfrą od 1 do 9. Wyższa cyfra oznacza, że lepsze są właściwości oleju w zakresie zabezpieczania silnika przed zużyciem. Dopuszczalne jest stosowanie oleju o wyższym oznaczeniu ACEA, niż rekomenduje producent samochodu, tzn. jeżeli silnik samochodu jest przystosowany do pracy na oleju A3, można zalewać go olejem A4. Nie wolno jednak obniżać klasy rekomendowanej przez producenta, czyli w tym przypadku nie można stosować oleju o klasie A2. Tak samo jak w przypadku API, jeden rodzaj oleju może jednocześnie być zakwalifikowany do kilku klas. Jego oznaczenie będzie miało wówczas formę np: A5/B5.

Klasyfikacja lepkości olejów silnikowych

Najpopularniejszą klasą opisującą oznaczenie olejów silnikowych klasyfikacja lepkości SAE. Produkowane obecnie oleje to produkty wielosezonowe, dlatego oznaczenie lepkości oleju opisuje jego parametr dla sezonu zimowego oraz letniego.

Pierwsze cyfry (przed literą W), oznaczają lepkość oleju w sezonie zimowym. Wyróżniamy 6 niskotemperaturowych klas lepkości olejów silnikowych:

  • 0W oznacza, możliwość rozruchu silnika nawet przy temperaturze wynoszącej -35°C
  • 5W to poprawna praca w -30°C
  • 10W w -25°C
  • 15W w -20°C
  • 20W w -15°C
  • 25W w -10°C

zalecane temperatury olej silnikowy

Im mniejsza liczba występuje w tym oznaczeniu, tym lepiej olej spisuje się zimą.

Łatwo domyślić się, że druga cyfra po literze W określa gęstość oleju w wysokich temperaturach. W normie SAE stosowanych jest 8 oznaczeń tego typu:

  • 8
  • 12
  • 16
  • 20
  • 30
  • 40
  • 50
  • 60

W tym przypadku im wyższa druga cyfra tym wyższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej zapewni silnikowi właściwe smarowanie.

Czym kierować się przy wyborze oleju silnikowego?

Dokonując zakupu oleju silnikowego, należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu. Pamiętajmy, że olej odpowiedni do danego silnika, dobierany jest przez konstruktorów na podstawie długoletnich testów i badań. Samodzielne eksperymenty mogą zakończyć się uszkodzeniem jednostki napędowej, a w najlepszym przypadku „tylko” jej nieprawidłowym działaniem.

WAŻNE - sprawdź, co zrobić ze zużytym olejem silnikowym tutaj

W przypadku mocno wyeksploatowanych silników można także zasięgnąć rady mechanika. Ten, znając kondycję jednostki napędowej, pomoże dobrać olej bezpieczny dla danego pojazdu.

Szeroki wybór olejów silnikowych od najlepszych producentów znajdziesz w asortymencie sklepu z częściami samochodowymi Incar.pl. W naszej ofercie mamy oleje silnikowe m. in.:

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.