Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Objawy zużytych świec żarowych

Data: 2023-02-14

Bez odpowiednio działających świec żarowych samochód nie będzie mógł właściwie spełniać swojej funkcji. Kondycja techniczna świec żarowych jest kluczowa w kontekście wydajności jednostki napędowej. 

Źle działający komponent może doprowadzić do uciążliwych problemów w trakcie korzystania z auta. Zalicza się do nich długotrwały rozruch na zimno, a także niewypałów podczas przyspieszania. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat świec żarowych. Objawy uszkodzenia rozpoznane na wczesnym etapie to sposób na to, żeby zminimalizować komplikacje związane z awarią świec żarowych.

Objawy zużytych świec żarowych

Jak działa świeca zapłonowa i żarowa – podstawowe informacje

Na samym początku warto się dowiedzieć, jak właściwie działa świeca zapłonowa i żarowa. Pierwsza odmiana jest montowana w benzynowych jednostkach napędowych. Z kolei druga w motorach wysokoprężnych. W skład silników benzynowych wchodzi układ zapłonowy. To odmiana zewnętrzna. W trakcie suwu sprężania spalanie sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej jest wywoływane przez iskrę elektryczną, generowaną przez świecę zapłonową. 

Za sprawą wysokiego napięcia wytwarzanego przez cewkę zapłonową, iskra przeskakuje z jednej elektrody na drugą. Zaczynając od iskry, front płomienia rozprzestrzenia się, a następnie wypełnia komorę spalania, aż do spalenia mieszanki. Wydzielające się ciepło podnosi temperaturę.

W trakcie kolejnego etapu w cylindrze następuje gwałtowny wzrost ciśnienia. Potem tłok zostaje popchnięty w dół. Ten ruch jest przenoszony przez korbowód na wał korbowy, który napędza pojazd poprzez sprzęgło, skrzynię biegów i osie.

Jak jest zbudowana świeca żarowa? Konstrukcja elementu

W świecach zapłonowych jest z reguły zamontowany rezystor, który eliminuje zakłócenia falami o wysokiej częstotliwości. Płaszcz to gwintowany, metalowy sześciokąt, zrobiony z tłoczonej stali. Uszczelnia komorę spalania i ułatwia montaż lub demontaż koła. Oprócz tego każda świeca zapłonowa ma własny zakres ciepła.

W świecach żarowych znajduje się również izolator. Ten element zapobiega uziemieniu napięcia zapłonu wtórnego w innych miejscach, nie tam, gdzie znajduje się szczelina elektrodowa. Część przenosi ciepło z procesu spalania do głowicy cylindra, a także układu chłodzenia.

Następnie elektrody masy i środkowa pozycjonują iskrę w komorze zapłonowej. Szczelina między elektrodą środkową a masą jest miejscem, gdzie musi przeskoczyć iskra. To właśnie w tym punkcie wtyczki łączą się z układem zapłonowym

Ważne kwestie w kontekście działania świec zapłonowych i żarowych

Żeby jednostka napędowa mogła pracować płynnie, z właściwą mocą i w przyjazny sposób dla środowiska, to w cylindrach powinna się znajdować właściwa ilość mieszanki paliwowo-powietrznej. Oprócz tego iskra zapłonowa powinna przeskoczyć z jednej elektrody na drugą w dokładnie w ustalonym wcześniej czasie. Ze względu na praktycznie zerowe pole do błędu, świece zapłonowe muszą spełniać najwyższe wymagania związane z wydajnością.

Muszą one zapewnić mocną iskrę zarówno podczas wielogodzinnej jazdy na wysokich obrotach, jak i podczas jazdy w trybie miejskim, kiedy kierowca co chwilę staje i rusza. Oprócz tego powinny stabilnie działać nawet w temperaturze -20°C, zapewniając niezawodny zapłon. Dlatego tak ważne jest dopilnowanie odpowiedniego stanu technicznego świec żarowych. Objawy powinny spotykać się z natychmiastową reakcją i być błyskawicznie usuwane.

Szukasz informacji o objawach uszkodzonych, zużytych świecach zapłonowych - przeczytaj nasz tekst:

Jakie są objawy zużytych świec zapłonowych?

Objawy uszkodzenia świec żarowych w dieslu – jak rozpoznać awarię?

Pierwszą oznaką objawów uszkodzenia świec żarowych może być podświetlona lampka kontrolna silnika, która znajduje się na desce rozdzielczej. W takiej sytuacji pojazd trzeba po prostu zabrać do serwisu i zweryfikować źródło awarii. Jakie są inne niepokojące objawy świec żarowych?

Objawy zużytych świec żarowych mogą dotyczyć trudności związane z rozruchem pojazdu. Jest to jeden z najczęściej pojawiających się sygnałów dotyczących awarii. W takiej sytuacji, przy niskich temperaturach jednostka ze względu na nieodpowiednio działające świece, które nie mogą się rozgrzać, nie osiąga stanu ciepła umożliwiającego start motoru. Na te objawy zużytych świec żarowych będzie dodatkowo wskazywać brak problemów z paliwem, czy akumulatorem.

Objawy uszkodzenia świec żarowych w dieslu mogą być związane ze specyfiką działania motoru wysokoprężnego. Ta odmiana jednostki napędowej wymaga wysokiego stopnia sprężania, a także paliwa wtryskiwanego we właściwym czasie oraz w odpowiedniej dawce. Dopiero wtedy samozapłon oleju napędowego jest możliwy. Objawy uszkodzenia świec żarowych w dieslu dotyczące wypadania zapłonu mogą być spowodowane problemami z jakością paliwa, a także sprężaniem lub wtryskiem.

Nowe świece żarowe do swojego pojazdu dobierzesz tutaj

Czym jeszcze objawiają się zepsute świece żarowe? Objawy uszkodzenia mogą pojawiać się podczas jazdy na biegu jałowym. Symptomem jest nierówna praca.

W przypadku gdy jedna lub więcej świec żarowych zostały zanieczyszczone nagarem lub uszkodzone, to w momencie opadania poziomu temperatury jednostka napędowa będzie trudniej się uruchamiać. Potem wystąpi nierówna praca na biegu jałowym i rozpocznie się emisja białych spalin z rury wydechowej. Będzie się to dziać w trakcie kilku minut po uruchomieniu pojazdu.

Radzimy – jak sprawdzić, czy świece żarowe są dobre?

Sprawdzonym sposobem na to, jak sprawdzić, czy świece żarowe są dobre, jest użycie multimetru cyfrowego. Trzeba prawidłowo podłączyć dwa przewody – ujemny czarny i dodatni czerwony. Konieczne jest też sprawdzenie każdego z nich osobno.

Trzeba do tego użyć pokrętła, służącego do regulacji ustawień. Następnie należy upewnić się, że pokrętło jest odpowiednio ustawione. Kierowca powinien zidentyfikować wartość rezystancji multimetru i skrzyżować dwa przewody na każdym z nich, a potem zapisać wynik. Wartość wyświetlaną na ekranie trzeba odjąć od odczytu świec żarowych.

Kolejny etap to skontrolowanie napięcia akumulatora. Trzeba do tego ustawić multimetr na tryb odczytu woltów. Należy podłączyć przewód ujemny do ujemnego bieguna akumulatora, a przewód dodatni do bieguna dodatniego. W sytuacji, gdy auto nie pracuje, wartość odczytu powinna wynosić ok. 13 V. Natomiast w sytuacji odwrotnej 12,5 V. Właśnie to jest sposób na to, jak sprawdzić, czy świece żarowe są dobre.

Odpowiadamy – czy można jeździć ze spaloną świecą żarową?

Jest jedna ważna kwestia, z którą są związane liczne pytania oraz awaria świec żarowych silnika. Czy można jeździć ze spaloną świecą? Decydując się na taki krok, trzeba pamiętać, że poruszanie się z niesprawnymi świecami z pewnością będzie miało wpływ na gorszą kondycję jednostki napędowej

Jazda pomimo występowania objawów zużytych świec będzie skutkować wystawieniem wielu części osprzętu jednostki na większe obciążenie. Z tego powodu można uszkodzić, na przykład akumulator, rozrusznik, ale również i tak ważny w kontekście działania motoru oraz drogi w naprawie filtr cząstek stałych. Dlatego w razie wystąpienia objawów zużytych świec żarowych, należy natychmiast udać się do serwisu w celu naprawy usterki. 

Źródło

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.