Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Objawy uszkodzonej turbiny

Data: 2023-04-13

Funkcją turbiny jest zwiększenie ilość powietrza doprowadzanego do układu dolotowego jednostki napędowej. Dzięki temu turbosprężarka jest w stanie wydobyć pełen potencjał mocy silnika. Odpowiedni stan techniczny turbiny jest kluczowy przede wszystkim w kontekście jednostek o dużej pojemności. Wtedy turbosprężarka umożliwia uzyskanie większej mocy, bez konieczności zwiększania pojemności motoru. Jak więc rozpoznać objawy uszkodzonej turbiny?

Objawy uszkodzonej turbiny

Jak właściwie działa turbosprężarka?

Turbosprężarka w jednostce spalinowej działa według zasady wykorzystania energii, która jest zawarta w strumieniu gazów wydechowych. Używając jej, turbina napędza wirnik. Fachowym określeniem tego procesu, jest „zasada Bernoullego”. Dotyczy tego, że gdy gaz przyspiesza, to ciśnienie w jego wnętrzu spada.

Żeby lepiej zrozumieć pracę turbosprężarki, warto bliżej przyjrzeć się temu, co dzieje się w środku komponentu. Turbosprężarka składa się z dwóch wirników. Pierwszy napędza strumień gazów wydechowych. Z kolei drugi napędza sprężarkę, wprowadzającą do jednostki napędowej powietrze. Jego ilość jest większa w porównaniu z silnikiem o tej samej pojemności, ale bez turbo.

Ten cały proces doprowadza to tego, że turbina doprowadza do silnika większą ilość sprężonego powietrza. Dzięki temu możliwe jest wtryskiwanie dużej ilości paliwa. Właśnie to przekłada się na wydobycie wyższej mocy i momentu obrotowego z silnika.

Z jakich części składa się turbina?

Turbosprężarka składa się z obudowy. Jest to zewnętrzna części komponentu, w której znajduje się wirnik i sprężarka. Wirnik jest wirującym elementem turbiny, napędzanym przez strumień spalin wydobywających się z układu wydechowego. Połączenie wirnika turbiny z wirnikiem sprężarki jest możliwe za pośrednictwem wału.

Sprężarka, tłoki i wał

W turbinie znajduje się też sprężarka. Odpowiada za sprężanie powietrza i wpędzanie go do układu dolotowego jednostki napędowej. Również jest połączona z wirnikiem turbiny za pośrednictwem wału. 

W turbosprężarce znajdują się też tłoki. Przesuwają się wewnątrz cylindra sprężarki, sprężając powietrze i transportując je do układu dolotowego. Kolejnym elementem jest wał, którego główną funkcją jest przekazywanie napędu z turbiny do sprężarki.

Łożyska, wtryskiwacze oleju, wężyki i zawór upustowy

Turbina ma też łożyska, umożliwiające wirnikom turbiny i sprężarki obracanie się z minimalnym tarciem. Te łożyska smaruje się olejem, który jest wprowadzany za pośrednictwem wtryskiwaczy

Do elementów, od których zależy poprawne działanie turbiny, zalicza się rónież wężyki – łączą turbosprężarkę z układem dolotowym i wydechowym jednostki, a także zawór upustowy. Odpowiada za odprowadzanie nadmiaru powietrza z układu dolotowego, kiedy ciśnienie jest zbyt duże.

Objawy uszkodzonej turbiny – jak je rozpoznać?

Objawy uszkodzonej turbiny można rozpoznać po zauważeniu różnych symptomów. Objawy uszkodzonej turbosprężarki powinny być jak najszybciej zdiagnozowane w poprawny sposób. Z tego powodu po tym, jak pojawią się pierwsze objawy uszkodzenia turbosprężarki, należy od razu udać się do mechanika, żeby dokładnie zbadać przyczynę występujących problemów.

Do objawów uszkodzonej turbiny możemy zaliczyć:

  1. Spadek mocy silnika
  2. Zwiększone zużycie paliwa
  3. Dym z rury wydechowej
  4. Nieprawidłowe dźwięki i hałasy
  5. Błędy diagnostyczne
  6. Brak ciśnienia doładowania
  7. Wysokie ciśnienie oleju
  8. Nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza
  9. Wibracje w trakcje jazdy

Objawy zużytej turbiny: spadek mocy silnika

Objawy zużycia turbiny mogą dotyczyć drastycznego spadku mocy silnika. W momencie, gdy turbosprężarka nie będzie działać poprawnie, to jednostka napędowa zacznie generować mniej mocy. Te objawy awarii turbiny można rozpoznać po tym, że auto zwalnia, przyspieszanie zajmuje zauważalnie więcej czasu, a niekiedy silnik nie reaguje na naciskanie pedału gazu.

Uszkodzone turbo: zwiększone zużycie paliwa

Zwiększona podaż paliwa to kolejny symptom, po którym można poznać, że przyczyną jest zepsuta turbina. Objawy dają o sobie znać tym, że jednostka napędowa, żeby uzyskać tę samą moc co wcześniej, musi pracować ciężej, co przekłada się na zwiększoną podaż paliwa.

Awaria turbiny: objawy związane z dymieniem

To, jak rozpoznać uszkodzoną turbinę w dieslu, jest możliwe po zauważeniu dymienia. Dymienie jest spowodowane najczęściej wyciekiem oleju lub innych płynów. W takim momencie wydziela się nieprzyjemny zapach, a także wydobywa dym z rury wydechowej. 

Uszkodzona turbina może powodować, że silnik zużywa więcej oleju, co prowadzi do wydzielania dymu o różnych kolorach z rury wydechowej. Niebieski dym może wskazywać na spalanie oleju silnikowego, czarny dym może być wynikiem bogatej mieszanki paliwowej, a szary dym może sugerować problemy z turbo lub wtryskiem paliwa. Warto zwrócić uwagę na dym podczas przyspieszania, gdyż może to być czas, kiedy turbina jest najbardziej aktywna, a ewentualne problemy będą najbardziej widoczne.

Dźwięk uszkodzonej turbiny: co można usłyszeć?

Uszkodzona turbina może powodować niepokojące dźwięki, takie jak gwizdy, syczenie lub drgania podczas przyspieszania. Gwizdanie może wskazywać na wyciek powietrza w układzie doładowania, syczenie na uszkodzenie uszczelki lub pęknięcie w przewodach, a drgania mogą być spowodowane zużyciem łożysk turbiny. Dźwięk uszkodzonej turbiny szczególnie widoczny jest podczas przyspieszania, gdy silnik pracuje z większym obciążeniem, co powoduje zwiększone ciśnienie w układzie doładowania.

Niepokojące, metaliczne odgłosy wydaje najczęściej zatarta turbina. Objawy  należy jak najszybciej sprawdzić u mechanika.

Błędy diagnostyczne

W przypadku uszkodzenia turbiny, komputer pokładowy może wygenerować błąd i zapalić kontrolkę silnika. Przy użyciu narzędzi diagnostycznych, mechanik może odczytać i zinterpretować kody błędów, które mogą wskazywać na problemy z turbosprężarką, czujnikiem ciśnienia doładowania, zaworem upustowym czy innymi elementami układu doładowania.

Brak ciśnienia doładowania

W przypadku uszkodzenia turbiny, ciśnienie doładowania może być niższe niż normalne. Może to być spowodowane przez nieszczelność układu doładowania, uszkodzenie łopatek turbiny lub problemy z zaworem upustowym. Niedostateczne ciśnienie doładowania może skutkować utratą mocy i osiągów, zwłaszcza podczas przyspieszania.

Wysokie ciśnienie oleju

Uszkodzenie turbiny może prowadzić do nadmiernego ciśnienia oleju w silniku, co może objawiać się wyciekami oleju. Wysokie ciśnienie może również powodować uszkodzenie uszczelek, co z kolei może prowadzić do wycieków oleju w okolicach turbiny i innych elementów silnika. W przypadku podejrzenia problemu z ciśnieniem oleju, warto sprawdzić jego poziom i kontrolować wycieki.

Nagrzewnica powietrza

Jeśli turbina jest uszkodzona, nagrzewnica powietrza może nie działać prawidłowo, powodując problemy z temperaturą silnika. Turbina odpowiada za doładowanie powietrza do cylindrów, a nagrzewnica (intercooler) schładza to powietrze przed wejściem do silnika. Nieprawidłowe działanie nagrzewnicy może skutkować podwyższoną temperaturą pracy silnika, co z kolei może prowadzić do przegrzewania, uszkodzenia uszczelek, a nawet trwałych uszkodzeń silnika.

Wibracje

W przypadku uszkodzenia łożysk turbiny, pojazd może drgać podczas jazdy, zwłaszcza podczas przyspieszania lub jazdy z dużym obciążeniem. Wibracje te mogą być odczuwalne przez kierowcę i pasażerów, a także być słyszalne jako niepokojące dźwięki. Jeśli wibracje nasilają się wraz ze wzrostem obrotów silnika lub podczas przyspieszania, może to wskazywać na problem z turbiną. Warto wówczas udać się do mechanika, aby zbadał przyczynę i ewentualnie wymienił uszkodzone elementy.

Uszkodzona turbina – czy można jechać dalej?

Jazda z uszkodzoną turbiną nie będzie dobrym wyborem. Nieprawidłowe działanie komponentu wpłynie na ogólne funkcjonowanie jednostki napędowej i w dalszej perspektywie doprowadzi do innych awarii. Może się to zdarzyć, chociażby poprzez zwiększone zużycie oleju i przegrzewanie się silnika.

Ze względu na to ważne jest, aby pilnować terminów okresowych przeglądów i badań konserwacyjnych turbosprężarki. Umożliwi to zapobiegnięcie awariom i utrzymanie właściwej wydajności. Jeśli kierowca nie ma pewności, jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna, to powinien udać się do mechanika. Fachowiec w profesjonalny sposób postawi diagnozę i poprawnie określi przyczynę.

Źródło

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.