Data: 2022-09-19
Uszkodzona odma olejowa może doprowadzić do poważnych konsekwencji, z uszkodzeniem silnika włącznie. Warto o tym pamiętać i zwracać uwagę na objawy, jakie są związane z awarią tego elementu silnika.
Odma olejowa w najprostszym tłumaczeniu jest układem odpowietrzania skrzyni. Dzięki temu zbierające się gazy w komorze silnika nie doprowadzają do wysokiego ciśnienia i rozszczelnienia układu.
Najczęściej odma olejowa jest zintegrowana z separatorem oleju, który skroploną mgłę olejową przekazuje ponownie do silnika. Zastosowanie takiego układu ogranicza również emisję spalin.
Co więcej, w niektórych współczesnych układach odma olejowa wyposażona jest w podgrzewacz, który rozpuszcza gęste osady. Dzięki czemu te nie odkładają się w podzespołach.
Każda odma olejowa ma również zawory PCV, które są odpowiedzialne za odpowietrzanie silnika. Czyli odprowadzanie gazów.
Objawy uszkodzonej odmy nie są w 100% zawsze wskazujące na tę usterkę, jednak ich znajomość pomoże Ci zdiagnozować ewentualny problem i udać się do mechanika lub wymienić odmę samodzielnie.
Pamiętaj, że uszkodzenie odmy nie powstaje z dnia na dzień. To proces, który w konsekwencji zapchania odmy, czy jej uszkodzenia, daje o sobie znać. W najgorszym wypadku uszkodzeniem silnika!
Zapchana odma olejowa daje najczęściej takie objawy, które nie muszą jednoznacznie wskazywać na odmę. Dlatego ważna jest prawidłowa diagnostyka u mechanika. Między innymi objawy uszkodzonej odmy to uszkodzenie turbiny, wycieki oleju i wysokie zużycie oleju, nadmierne dymienie z wydechu, falowanie obrotów silnika czy problem z zapłonem.
Pamiętaj, że objawy nieszczelnej odmy najlepiej skonsultować z mechanikiem. W przypadku uszkodzenia lub zapchania zaworku PCV nie dostrzeżesz żadnych charakterystycznych objawów. Awaria zaworu PCV wpływa na prawidłowe odpowietrzenie silnika. W konsekwencji niewykryta usterka prowadzi do awarii jednostki napędowej.
Objawy uszkodzonej odmy dają jednak jeden charakterystyczny sygnał, który wskazuje konkretnie na odmę. Jest to niewłaściwe ciśnienie w skrzyni korbowej. Zauważysz to podczas odkręcania korka wlewu oleju. Jeśli idzie opornie, wytworzyło się podciśnienie. Natomiast, jeśli masz wrażenie, że korek jest wypychany na zewnątrz, mamy do czynienia z nadciśnieniem w wyniku zbyt dużej ilości nagromadzonych gazów.
Do czego to doprowadzi? Jeśli w porę nie usuniesz usterki, to nieszczelna odma olejowa doprowadzi do uszkodzenia uszczelek, wycieków oleju, a w najgorszym wypadku do uszkodzenia silnika.
Odma olejowa do Twojego samochodu - kliknij tutaj
W starszych pojazdach zapchana odma olejowa to znacznie częstszy problem niż w nowych autach. Zbierający się nagar i nieodpowiednia eksploatacja, czy brak wykonywania podstawowego serwisu na czas, skutkuje w końcu zatkaniem odmy.
Jednak problemy z zapchaną odmą olejową, czy jej uszkodzeniem nie dotyczą tylko starych aut. Nowe samochody też cierpią na tę przypadłość. Szczególnie te, które mają niski przebieg, a co za tym idzie, są mało używane lub jeżdżą na krótkich dystansach.
Dzieje się tak, ponieważ olej nie zdąży się rozgrzać do optymalnej temperatury i zbiera się w skrzyni w postaci mazi. Nie ma tu znaczenia, czy jest to jednostka benzynowa, czy diesel.
Nie ma w tym żadnej wyższej filozofii, bo dbanie o odmę olejową jest nad wyraz proste. Przede wszystkim wystarczy regularnie sprawdzać jej stan i nie ignorować żadnego z wyżej wymienionych w tekście objawów zatkanej odmy olejowej.
Regularny przegląd odmy olejowej jest wskazany szczególnie w nowych silnikach, ponieważ są po prostu bardziej wrażliwe, niż jednostki produkowane w dawnych latach.
Zakłada się, że stan odmy powinieneś sprawdzać średnio co 30 - 50 tysięcy kilometrów.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł