Data: 2023-04-07
Maglownica stanowi element układu kierowniczego auta. Działając prawidłowo, umożliwia kierowcy obracanie przednich kół. Przenosi na nie ruch wykonywany przez kierowcę, który steruje pojazdem, zmieniając kierunek jazdy. Ze względu kluczową w kontekście bezpieczeństwa i komfortu jazdy funkcję, warto poznać objawy uszkodzonej maglownicy.
Maglownica jest dość złożonym komponentem. Składa się na nią kilka części. Do elementów przekładni kierowniczej zalicza się m.in.: koło zębate, wał korbowy, przekładnię zębatą, a także drążki kierownicze. Wspomniane koło zębate jest połączone z wałem korbowym silnika i obraca się razem z nim. Z kolei przekładnia zębata jest złączona z kołem za sprawą drążków kierowniczych.
Maglownica działa w następujący sposób. W trakcie obracania kierownicą koło zębate przekazuje ruch na przekładnię zębatą. Ten komponent redukuje siłę niezbędną do skrętu przednich kół. Dzięki temu kierowca jest w stanie precyzyjnie kierować autem i robić to w prosty sposób.
W kontekście przekładni kierowniczej warto wiedzieć, z jakich dokładnie elementów składa się ten komponent. Wspomnieliśmy już o kole i przekładni zębatej, a także o drążkach kierowniczych. Nie są to jedyne elementy wchodzące w skład maglownicy (przekładni kierowniczej).
Część obejmuje również oś układu kierowniczego. Na tym elemencie są umieszczone przednie koła samochodu. Oś jest umieszczona na łożyskach i umożliwia obracanie kół razem z drążkami kierowniczymi.
Za precyzyjne i łatwiejsze sterowanie może też odpowiadać przekładnia hydrauliczna lub elektryczna. Te rozwiązania stosuje się w niektórych pojazdach w ramach zastępstwa za tradycyjną przekładnię zębatą.
Uszkodzona maglownica będzie powodować wiele problemów podczas kierowania samochodem. Objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej dotyczą najczęściej stuków podczas skręcania autem. Może to również zdarzyć się w trakcie prostej jazdy pojazdem. Jakie są inne objawy zepsutej maglownicy?
Objawy zużytej maglownicy będą dawać o sobie znać szczególnie w trakcie niestabilnej jazdy po prostej drodze. Problemy mogą być powodowane zębatką układu kierowniczego. Inną popularną oznaką jest luz na maglownicy. Jak rozpoznać uszkodzoną maglownicę po innych oznakach?
Nową maglownicę do swojego samochodu dobierzesz tutaj
Przyczyną uszkodzonej maglownicy są najczęściej nieszczelności. Jest to związane z pracą pompy wspomagania, która przetłacza płyn do przekładni kierowniczej. W hydraulicznym układzie wspomagania może on przeciekać – szczególnie w momencie, gdy nieszczelne są pierścienie uszczelniające.
Ubytki płynu powodują wysychanie przekładni. Prowadzi to właśnie do uszkodzenia maglownicy. Zauważając objawy uszkodzonej maglownicy i chcąc postawić diagnozę, co jest przyczyną problemów z prowadzeniem pojazdu, często sprawdza się najpierw stan techniczny pierścieni uszczelniających, należących do wału pompy wspomagania kierownicy.
Przewidywany okres eksploatacji przekładni kierowniczej to 10 lat lub 200 tys. kilometrów przebiegu. Pomimo tak optymistycznych założeń, objawy uszkodzonej maglownicy mogą pojawić się znacznie szybciej.
Przyczyną są najczęściej nierówności na drogach. Z usterkami maglownicy będą zmagać się często przede wszystkim kierowcy, którzy na co dzień poruszają się po trasie pełnej dziur. Dlatego pierwszym krokiem w ochronie maglownicy, będzie wybieranie nawierzchni w lepszym stanie technicznym.
Zepsuta maglownica obniża komfort jazdy i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Dlatego w razie zauważenia objawów uszkodzonej maglownicy, należy wymienić część. Innym rozwiązaniem jest regeneracja przekładni kierowniczej.
Proces polega na wymianie wybranych elementów konstrukcyjnych części, a także uzupełnieniu smarów. To, czy regeneracja maglownicy będzie się opłacać, zależy od stopnia uszkodzenia. Najczęściej najlepszym rozwiązaniem jest po prostu kupienie nowej części i zamontowanie jej przez fachowca.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł