Data: 2022-07-13
Do prawidłowego działania silnik potrzebuje paliwa, powietrza i energii elektrycznej. Cewka zapłonowa odgrywa kluczową rolę przy ostatnim z wymienionych aspektów. Dowiedz się, jakie objawy świadczą o usterce tego komponentu.
Zacznijmy od podstaw i wyjaśnijmy, czym właściwie jest cewka zapłonowa. Tę część można określić jako mały transformator. Przekształca nieduże napięcie z samochodowego akumulatora 12 V w tysiące V – nawet do 30 000 V. Napięcie jest następnie wykorzystywane do zasilania świecy zapłonowej w celu wytworzenia iskry zapłonowej w cylindrze silnika spalinowego.
W autach montuje się co najmniej cztery cewki zapłonowe, a niekiedy pakiet obejmujący większą liczbę induktorów. Standardowe objawy uszkodzonej cewki zapłonowej to słabsze osiągi jednostki napędowej lub całkowite zaprzestanie pracy silnika.
Najczęstsze powody uszkodzenia induktorów to czynniki mechaniczne i termiczne. W pierwszym przypadku może to być na przykład ugryzienie i uszkodzenie przez dzikie zwierzę, co niestety jest nagminnie powtarzającym się problemem u wielu właścicieli aut.
Inne przyczyny awarii cewki zapłonowej to uszkodzone okablowanie, czy słaby akumulator. W takich okolicznościach induktory ulegają szybszej eksploatacji. Jako przyczynę licznych awarii cewek zapłonowych uważa się też wnikającą wilgoć.
Tutaj dobierzesz nową cewkę zapłonową do swojego samochodu - klik
Typowe objawy zużycia cewki zapłonowej to brak startu jednostki napędowej. Wskutek uszkodzenia induktorów silnik może też pracować wyjątkowo nierówno i szarpać w trakcie jazdy.
Sygnałem uszkodzonej cewki zapłonowej są również występujące przerywane zapłony, słabe przyspieszenie lub utrata mocy jednostki. Do objawów zalicza się również zwiększone zużycie paliwa i podświetloną kontrolkę „engine”.
Skutki jazdy z uszkodzoną cewką zapłonową to uszkodzenie pozostałych elementów, odpowiadających za prawidłową dystrybucję mocy, spalanie, czy ogólną pracę auta. Jednym z pierwszych komponentów, które zaczynają gorzej pracować w efekcie uszkodzenia cewek, są cylindry.
Dlatego niezwykle ważne jest to, aby przy pierwszych symptomach awarii induktorów udać się do zaufanego warsztatu samochodowego. Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową przyczyni się wyłącznie do wyższych kosztów naprawy.
Tutaj dobierzesz nową cewkę zapłonową do swojego samochodu - klik
Koszt wymiany cewki waha się od 80 do 200 złotych. Warto mieć na uwadze, że te elementy ulegają naturalnemu zużyciu przy przebiegu od 80 tys. km do 100 tys. km. Z tego powodu dobrym pomysłem jest ich regularna wymiana – bez czekania na wizytę w serwisie dopiero w momencie uszkodzenia induktorów.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł