Data: 2022-07-29
Postawienie odpowiedniej diagnozy w motoryzacji jest kluczowe. Przyczyn awarii może być wiele, dlatego tak ważne jest potrafić odróżnić objawy określające usterki. Jednym z większych wyzwań jest sytuacja, w której obserwuje się nierówną pracę silnika. Bardzo częstym problemem jest nieszczelność w układzie dolotowym. Na szczęście są łatwe sposoby, żeby samemu wstępnie określić czy ten problem dotyczy naszego auta.
Układ dolotowy dostarcza do silnika przefiltrowane powietrze, zatem uszkodzenie układu dolotowego powoduje dostawanie się do silnika zanieczyszczonego powietrza.
Nieszczelny układ dolotowy ma trzy główne objawy:
Jest kilka metod, które pozwolą samodzielnie sprawdzić, czy przyczyną wyżej wymienionych objawów jest nieszczelność układu dolotowego.
Sposobem, który warto znać, jest wykorzystanie środka do czyszczenia kokpitu Plak. Przy uruchomionym silniku trzeba po kolei rozpylić środek w sprayu nad poszczególnymi elementami układu dolotowego. Jeśli pracujący dotąd nierówno silnik wyrówna obroty, oznacza to, że w tym miejscu nasz środek dostał się do układu i jest nieszczelność.
Jeśli nie ma reakcji jednostki napędowej, to układ dolotowy jest szczelny, lub też nieszczelność jest w takim miejscu, że zastosowana metoda nie jest w stanie jej wykryć.
Wystarczy zaślepić układ dolotowy (najlepiej przed turbiną), jeśli nie ma takiej możliwości, wtedy przed filtrem powietrza np. używając korek do sprayu. Powietrze z kompresora dostarczamy, usuwając na chwilę czujnik temperatury powietrza. Kompresor ustawiamy na ciśnienie 2 barów i następnie trzeba wytężyć słuch i zlokalizować miejsce nieszczelności.
Dla ułatwienia zrozumienia metody, sprawdź film: Samodzielna kontrola układu dolotowego.
Kolejną domową metodą na sprawdzenie szczelności układu dolotowego jest wykorzystanie dymu. Co oczywiste, w żadnym wypadku nie możesz stosować otwartego ognia nad komorą silnika. Z pomocą przychodzą popularne epapierosy jako źródło dymu.
Oto co musisz zrobić, by wykorzystać tę metodę:
1. odłącz filtr powietrza
2. zaślep końcówkę przepływomierza
3. podepnij gumowy wąż do króćca rurki biegnącej do serwa
4. wprowadź dym do układu za pomocą podpiętego gumowego węża
5. zlokalizuj ewentualne nieszczelności, obserwując wydostający się dym
Ważne - wykorzystanie światła latarki pomaga zlokalizować nawet najdrobniejsze ślady dymu i nieszczelności w układzie dolotowym.
Objawy na początku mogą przerazić niejednego kierowcę. Jednak jak widać, istnieje kilka prostych sposobów, które pozwolą zaoszczędzić sporo stresu oraz pieniędzy.
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł