Ładowanie danych...
Loading...
Szukaj części po numerze VIN

Wyszukiwarka części po typie pojazdu

Wybierz typ silnika:

Silnik Pojemność Paliwo Symbol Produkcja

Baza wiedzy

Czujnik położenia wału korbowego - objawy awarii

Data: 2022-06-11

Kiedy czujnik położenia wału korbowego ulegnie uszkodzeniu, w najgorszym wypadku może to doprowadzić do unieruchomienia silnika. Na szczęście jest to najgorszy scenariusz, a trafna diagnoza i wymiana czujnika na nowy zapobiegnie poważnym konsekwencjom. 

 

Jakie są i jak rozpoznać objawy awarii czujnika położenia wału korbowego? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

objawy awarii czujnika położenia wału korbowego

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego, które rozpozna większość użytkowników aut

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego można zdiagnozować na postoju, ale również w trakcie jazdy samochodem. Oczywiście oznaki będą różne dla obu sytuacji.

Jeśli podejrzewasz jakąkolwiek awarię jednostki, to odradzamy dalekie podróże ze względu na bezpieczeństwo twoje i innych. Wracając jednak do objawów awarii czujnika położenia wału korbowego, to są one następujące:

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego na postoju

Najczęściej awaria czujnika położenia wału korbowego na postoju daje o sobie znać w postaci problemów z uruchomieniem jednostki. Kolejny objaw to całkowite unieruchomienie jednostki na postoju, czyli brak możliwości uruchomienia silnika

Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego podczas jazdy samochodem

Podczas jazdy samochodem uszkodzony czujnik położenia wału korbowego objawia się najczęściej przejściem silnika w tak zwany stan awaryjny. Oznacza to ograniczenie prędkości obrotowej, czyli nie wkręcisz na więcej niż 3500 obr/min.

Kolejny objaw to klasycznie, kontrolka check engine, która zapali się na zegarach, a także pojawienie kodu błędu w komputerze. Ten odczytasz u diagnosty lub za pomocą domowego urządzenia OBD (jeśli takie posiadasz). 

Miej jednak na uwadze, że tanie i domowe OBD nie zawsze dają dobre wskaźniki i kody błędów

Awaria czujnika położenia wału korbowego - czy da się ją określić po kodzie błędu PO335?

W teorii kod błędu PO335 jest wskazaniem do podejrzenia awarii czujnika położenia wału korbowego. W praktyce jednak kod PO335 może oznaczać również uszkodzeniepaska rozrządu, rozłączenie przewodu sygnałowego czujnika, czy zwarcie. 

Dlatego oprócz diagnostyki komputerowej najlepiej zweryfikować usterkę u mechanika. 

Znajdź czujnik położenia wału korbowego w ofercie sklepu Incar.pl

Dlaczego czujnik położenia wału korbowego się psuje?

Czujnik położenia wału korbowego może ulec awarii na wiele sposobów, które wynikają z eksploatacji, czy problemów z elektryką w aucie. Natomiast może zostać również uszkodzony mechanicznie. 

Do powodów uszkodzeń eksploatacyjnych możemy zaliczyć między innymi:

  • zwarcie wewnętrzne czujnika, 
  • uszkodzenie przewodu sygnałowego,
  • uszkodzenie koła impulsowego,
  • zanieczyszczony rdzeń.

Mechaniczne uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego to na przykład poluzowanie się mocowania, czy montaż nowego koła zamachowego, w którym pierścień sygnałowy jest inny niż w starym kole. 

Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego - uważaj, aby nie pomylić ich z awarią pompy paliwa!

Awaria czujnika położenia wału korbowego może doprowadzić nawet do całkowitego unieruchomienia pojazdu, co wspominaliśmy już na początku artykułu. Dzieje się tak, ponieważ komputer, który steruje pracą jednostki napędowej dzięki danym z czujników, przejdzie w zakodowany w pamięci plan.

Wspominaliśmy również, że nagle podczas jazdy zapala się kontrolka check engine a silnik przechodzi w stan awaryjny. Wszystko znowu opiera się o pracę komputera, który pobiera informacje z czujników.

Jeśli czujnik położenia wału korbowego jest uszkodzony, to informacje przekazywane do komputera są inne niż te, które dostarczane są z czujnika wałka rozrządu. Dla komputera jest to informacja, którą interpretuje jako niezidentyfikowany błąd. 

Awarię czujnika położenia wału korbowego można pomylić z awarią pompy paliwa, bo w obu przypadkach dopływ paliwa do silnika zostaje przerwany. Dlatego po wystąpieniu któregoś z wyżej opisanych symptomów, przed przystąpieniem do naprawy warto udać się na diagnostykę komputerową silnika połączoną z badaniem organoleptycznym. 

Jak sprawdzić czujnik położenia wału korbowego?

Jedynym sensownym rozwiązaniem jest diagnostyka komputerowa i pomoc mechanika samochodowego. Nie polecamy sprawdzać czujnika na własną rękę, ponieważ czujnik położenia wału korbowego występuje w wersji indukcyjnej i hallotronowej. Tę drugą łatwo uszkodzić omomierzem, którym sprawdza się czujnik indukcyjny. 

Rozpoznanie rodzaju czujnika położenia wałka rozrządu nie należy do prostych czynności. Dlatego, jeśli nie posiadasz wiedzy z zakresu mechaniki pojazdowej, najlepszym słusznym rozwiązaniem jest udanie się do specjalisty. 

Sprawdź ofertę czujników położenia wału korbowego w sklepie Incar.pl

Dopasuj części

precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN

Zwrot do 14 dni

Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy

Bezpieczne zakupy

Sklep z certyfikatem SSL

Darmowa dostawa

od zamówień powyżej 390 zł

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.