Data: 2022-08-24
Bicie przy hamowaniu jest spowodowane usterkami w układzie hamulców tarczowych. Jeśli w trakcie podróży poczujesz wibracje w trakcie stopowania auta, nie powinieneś bagatelizować problemu. Jakie są przyczyny bicia przy hamowaniu i jak im przeciwdziałać?
Na samym początku określmy, jak właściwie powinno się zdefiniować to zjawisko. Niektórzy kierowcy w trakcie jazdy mogą odczuwać drgania kierownicy przy hamowaniu, boksowanie pedału hamulca, czy mocne wibracje zawieszenia. Dzieje się to najczęściej w momencie, gdy stopujemy auto przy dużych prędkościach. Warto zauważyć, że wibracje mogą być zarówno słabe, jak i mocne.
Bicie hamulców może być spowodowane wieloma rzeczami. Najczęstszym podłożem są uszkodzone tarcze hamulcowe, czy wadliwie działające zaciski. Niekiedy wibracje przy hamowaniu powodują nowe klocki hamulcowe, które nie zostały prawidłowo zamontowane po wymianie.
Kiedy pojawia się drżenie, warto spróbować namierzyć miejsce, z którego jest ono odczuwalne. Drżenie kierownicy przy hamowaniu może być związane z problemem z przednimi tarczami. Z kolei drgania tylne można wyczuć przy naciskaniu pedału hamulca.
Tarcze hamulcowe (wirniki) mogą ulec szybszemu zużyciu pod wpływem ciepła, które jest wytwarzane w trakcie tarcia, podczas hamowania. Dochodzi przy tym również do nierównomiernej eksploatacji wirników w wewnętrznej i zewnętrznej części.
Zadaniem klocków hamulcowych jest zetknięcie się z tarczami i zapewnienie płynnego stopowania auta. W sytuacji, gdy dochodzi do nierównomiernego zużycia, klocek styka się z tarczą hamulcową tylko w niektórych miejscach. Właśnie to powoduje m.in. drganie kierownicy podczas hamowania, zazwyczaj w trakcie stopowania auta przy dużej prędkości.
Nowe tarcze hamulcowe do swojego samochodu wybierzesz tutaj
Uszkodzone klocki hamulcowe mogą powodować nie tylko wibracje, ale także piszczenie. Są to oznaki wskazujące na to, że element wymaga wymiany. Powodem boksowania przy hamowaniu są również: olej, niepożądane substancje i nieczystości. Utrudniają uchwycenie tarczy.
Nowe klocki hamulcowe do swojego samochodu wybierzesz tutaj
Przyczyną bicia przy hamowaniu może też być nieodpowiednia zbieżność kół. Powoduje to przedwczesne zużycie opon, a także uszkodzenie elementów zawieszenia. Wyeksploatowane łożyska kół, drążki kierownicze i przeguby kulowe będą wpływać na hamowanie. Oznaką, że przyczyna to wadliwy układ zawieszenia, jest bicie przy hamowaniu w trakcie wykonywania zakrętów.
Inną przyczyną, oprócz wczesnego wyeksploatowania poszczególnych komponentów, jest nieodpowiedni styl jazdy. Bicie przy hamowaniu może występować szczególnie często w przypadkach, gdy kierowcy jeżdżą bardzo dynamicznie i gwałtownie hamują. Dlatego zaleca się umiarkowaną jazdę. Dzięki temu tarcze czy klocki hamulcowe nie zużyją się tak szybko i nie wystąpi bicie kierownicy przy hamowaniu, czy skrętach.
Najprostszym rozwiązaniem przy tej wadzie, po ocenie wizualnej stanu komponentów, jest wymiana starego zestawu klocków hamulcowych i tarcz. Zaleca się podmianę dwóch elementów. W innym przypadku może dojść do sytuacji, gdy zużyte obszary klocków hamulcowych nie będą miały odpowiedniego kontaktu z gładką powierzchnią nowych tarcz.
Jeśli klocki i tarcze są w porządku, należy sprawdzić geometrię kół, ich nieprawidłowa zbieżność może mieć wpływ na występowanie zjawiska bicia przy hamowaniu.
Więcej o problemie z biciem przy hamowaniu znajdziesz w poniższym filmie:
precyzyjnie do swojego auta po typie silnika lub numerze VIN
Zwróć nieużywany towar i otrzymaj zwrot pieniędzy
Sklep z certyfikatem SSL
od zamówień powyżej 390 zł